لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

ايران از افزایش ذخاير نفت خود به ۸۰۰ ميليارد بشکه خبر داد


معاون وزير نفت جمهوری اسلامی می گويد که ذخاير گاز ايران به ۳۴ تريليون متر مکعب رسیده و ذخاير نفت آن نیز بیش از ۱۱۰ ميليارد بشکه افزايش يافته است. به گفته وی، ايران تا ۱۰۰ سال آينده نفت برای توليد و صادرات دارد.

محسن خجسته مهر، روز یکشنبه، شش اسفندماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره آخرين وضعيت کشف ذخاير جديد نفت و گاز طبيعی در ايران، گفت: در حال حاضر حجم ذخاير هيدروکربور مايع درجای کشور به بيش از ۸۰۰ ميليارد بشکه افزايش يافته است.

بر اساس گزارش‌ها، ضريب بازيافت واقعی نفت در ايران ۱۸ تا ۲۰ درصد است، به عبارتی ديگر ايران قادر به برداشت ۲۰ درصد از ذخاير اثبات شده نفت در کشور است.

خسته مهر نيز با اشاره به «ذخاير ۸۰۰ ميليارد بشکه ای» نفت ايران گفته است که در شرايط فعلی، ايران بيش از ۱۵۷ ميليارد بشکه ذخاير قابل برداشت نفت خام در اختيار دارد.

اين مقام مسئول وزارت نفت همچنين گفته است که بر خلاف برخی از کشورهای بزرگ نفتخيز جهان هنوز زمان نقطه اوج توليد نفت مخازن هيدروکربوری کشور فرا نرسيده است و ايران دست کم برای يکصد سال آينده نفت خام برای توليد و صادرات در اختيار دارد.

معاون وزير نفت با تاکيد بر اينکه از سال ۱۳۸۴ تاکنون بالغ بر ۱۱۰ ميليارد بشکه نفت خام در ايران کشف شده است، يادآور شد: همچنين در اين مدت بيش از شش تريليون مترمکعب ذخاير گاز طبيعی کشف شده است.

بر اساس گزارش سالانه اوپک در سال ۲۰۱۲ که وضعيت ذخاير نفت و گاز کشورهای عضو را تشريح می کند، کل ذخاير قابل برداشت نفت ايران تا پايان سال ۲۰۱۱ برابر با ۱۵۴ ميليارد و ۵۸۰ ميليون بشکه بوده است که نسبت به سال ۲۰۰۷ بيش از ۱۸ ميليارد بشکه افزايش يافته است.

همچنين ذخاير گاز ايران در اين گزارش ۳۳,۶۲۰ تريليون متر مکعب عنوان شده است که نسبت به پنج سال قبل آن ۵,۵ تريليون متر مکعب افزايش نشان می دهد.

اوپک هنوز گزارش سال جاری خود درباره وضعيت نفت و گاز کشورهای عضو در سال ۲۰۱۲ را منتشر نکرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اهداف اکتشافی نفت و گاز طبيعی وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه، بايد سالانه ۲.۵ ميليارد بشکه به حجم ذخاير نفت خام کشور افزوده شود، ضمن آنکه تا پايان سال ۱۳۹۴ بايد سالانه ۶۳۰ ميليارد متر مکعب ذخاير جديد گاز طبيعی در ايران کشف شود.

اگرچه افزايش ذخاير نفت و گاز ايران بر پايه آنچه که محسن خجسته مهر عنوان کرده با آمارهای اوپک و سازمان های بين‌المللی اختلاف اندکی دارد، با وجود این وضعيت استخراج منابع نفت و گاز ايران طی سال های گذشته وضعيت خوبی نداشته است.

بر پايه آخرين گزارش ماهانه اوپک که روز ۱۱ فوريه منتشر شد، توليد نفت ايران در ماه ژانويه امسال به دو ميليون و ۶۹۱ هزار بشکه در روز سقوط کرده که نسبت به توليد نفت ايران در سال ۲۰۱۱ روزانه ۹۳۷ هزار بشکه کاهش نشان می دهد.

بخشی از اين کاهش به خاطر تحريم‌های بين المللی و نصف شدن صادرات نفت ايران در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال ۲۰۱۱ است که کماکان اين افت بنابر پيش بينی آژانس بین المللی انرژی، در سال جاری ميلادی نيز ادامه خواهد داشت. بنا بر گزارش‌ها، ايران مجبور شده است که به خاطر کاهش چشمگير صادرات نفت، درب برخی چاه های نفتی خود را ببندد.

علت ديگر افت توليد نفت ايران قرار گرفتن بخش عظيمی از ميادين در حال توليد نفت خام اين کشور در نيمه دوم عمر خود است. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمريکا، توليد از ميادين کنونی نفت ايران سالانه با افت ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه‌ای مواجه است که البته اين رقم مورد تاييد مقامات نفتی ايران نيز هست.

طبق گزارش اوپک، توليد نفت ايران از سال ۲۰۰۸ با افت ناگهانی روبه‌رو شده و از چهار ميليون و ۵۵ هزار بشکه به سه ميليون و ۷۰۶ هزار بشکه در سال ۲۰۱۰ رسيده است و اين کاهش تاکنون با شدت ادامه داشته است.

ايران که تا سه ماهه اول سال ۲۰۱۲ ميلادی دومين توليد کننده بزرگ اوپک محسوب می شد، هم اکنون با فاصله اندکی از امارات متحده عربی، در جايگاه چهارم توليد نفت بعد از عربستان، عراق و کويت قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG