لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

نظرات جنجالی رهبر کاتوليک‌های جهان و انتقاد شديد محافظه‌کاران آمريکا


پاپ فرانسيس، رهبر کاتوليک‌های جهان، در نوامبر سال جاری ميلادی بيانيه‌ای ۵۰ هزار کلمه‌ای منتشر کرد و در آن از «پول‌پرستی» در فرهنگ‌های سکولار انتقاد کرد و اخطار داد که ممکن است اين وضعيت به استقرار يک «نظام استبدادی» جديد منجر شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:03 0:00
لینک مستقیم

اين بيانيه که به زعم کارشناسان نشان از اتخاذ يک سياست اقتصادی تازه در واتيکان دارد، مورد انتقاد شديد محافظه‌کاران آمريکا قرار گرفت. آن‌ها اين بيانيه را عليه نظام سرمايه‌داری خواندند و راش ليمبوف مجری دست‌راستی راديو سياست‌های اقتصادی پاپ را «مارکسيستی» ناميد و پاپ آرژانتينی بين محافظه‌کاران صفت مارکسيست گرفت.

اما پاپ فرانسيس، نخستين پاپ غير اروپايی در طول ۱۲۰۰ سال گذشته، در تازه‌ترين مصاحبه مطبوعاتی‌اش اتهامات وارده را رد کرده، همچنان به انتقاد از نظام سرمايه‌داری پرداخته و از همگان می‌خواهد تا به وضعيت فقرا توجه بيشتری نشان دهند.

روزنامه ايتاليايی «لااستامپا» روز يکشنبه ۲۴ آذرماه، گفت‌وگويی با پاپ فرانسيس منتشر کرد که در آن او به اين اظهارات واکنش نشان داده و می‌گويد که خود را مارکسيست نمی‌داند.

پاپ در اين مصاحبه می‌گويد: «آموزه‌های مارکسيستی غلط است. با اين همه من در طول زندگی‌ام مارکسيست‌های بسياری ديده‌ام که آدم‌های خوبی بودند در نتيجه به من بر نمی‌خورد اگر مرا مارکسيست بنامند.»

پاپ در بيانيه ماه نوامبر خود به انتقاد از سيستم اقتصادی چکيدن از بالا به پايين پرداخته بود.
سيستمی که سازوکار آن اخذ ماليات از اقشار پر درآمد جامعه و ايجاد امکانات اجتماعی برای تمامی افراد، شامل مستمندان و فقرا، با آن ماليات اخذ شده است.

پاپ در نقد اين سيستم آورده بود: «وعده داده بودند اگر ظرفی پر باشد، سر ريز می‌کند و باقی نيز از محتويات آن بهره خواهند برد؛ اما اين اتفاق نمی‌افتد و ظرف به جای سرريز کردن به شکل معجزه آسايی بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود».

اين بخش از نظرات پاپ بيش از باقی مورد انتقاد محافظه‌کاران آمريکايی قرار گرفته بود. پاپ در توضيح اين نظرات، به روزنامه لااستامپا می‌گويد که اشارت او به يک تئوری مشخص بوده و او داشته درباره دکترين اجتماعی کليسا توضيح می‌داده و اين نظرات هيچ کدام به معنای مارکسيست بودن او نيست.

پاپ فرانسيس که روز سه‌شنبه ۲۶ آذر ماه ۷۷ ساله خواهد شد، در گفت‌وگو با روزنامه لااستامپا به شايعه ديگری نيز اشاره می‌کند که در ۹ ماه اخير جلوس او بر صندلی اعظم واتيکان بسيار شنيده شده و آن انتخاب يک زن برای مقام کاردينالی است.

رهبر مسيحيان جهان در اين باره می‌گويد: «کليسا زنان را ارج می‌نهد و آنها را وارد قوانين و مسائل سياسی روحانيون نمی‌کند.»

صحبت‌های پاپ درباره مارکسيست نبودن‌اش در شبکه‌های اجتماعی و بخش نظرات روزنامه گاردين بازتاب وسيعی داشته است.

در ماه جاری ميلادی، مجله «تايم» پاپ فرانسيس را به عنوان شخصيت برگزيده سال ۲۰۱۳ انتخاب کرد و دليل اين انتخاب را نيز دميدن اميد و انگيزه به جامعه مسيحی جهان و گشودن درهای کليسا به روی همگان ناميد.

پاپ فرانسيس نخستين رهبر کاتوليک‌های جهانی است که آزادانه درباره موضوع طلاق و همچنين دگرانديشان جنسی صحبت‌هايی کرده است.
XS
SM
MD
LG