لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

تعلیق دو تن از کارکنان پرس‌تی‌وی برای بررسی اتهام «آزار جنسی»


عکس تحریریه پرس‌تی‌وی مربوط به زمان آغاز به کار این شبکه تلویزیونی در بهار ۸۶ است. (عکس تزئینی است)
عکس تحریریه پرس‌تی‌وی مربوط به زمان آغاز به کار این شبکه تلویزیونی در بهار ۸۶ است. (عکس تزئینی است)

شبکه انگلیسی‌زبان «پرس‌تی‌وی» وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی می‌گوید که دو تن از کارکناش را تعلیق کرده تا پرونده آن‌ها به اتهام آزار و اذیت جنسی یک مجری این شبکه را بررسی کند.

در روزهای اخیر یک فایل صوتی از مکالمه منتسب به مدیر خبر «پرس‌تی‌وی» به نام حمیدرضا عمادی، با شینا شیرانی مجری این تلویزیون در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که از «آزار و اذیت جنسی احتمالی» این مجری از سوی مدیر ارشد خود پرده بر می‌دارد.

خانم شیرانی در یک ویدئو، صحت این فایل صوتی که در صفحه فیس‌بوک سایت «روزآنلاین» منتشر شده را تأیید کرده است. بر اساس این فایل، مردی پشت خط تلفن از این مجری «پرس‌تی‌وی» درخواست سکس تلفنی می‌کند که وی از انجام آن سر باز می‌زند.

خانم شیرانی می‌گوید که طرف گفت‌وگوی او حمیدرضا عمادی بوده است. وی همچنین از فردی به نام «افشار» نام می‌برد که از وی به عنوان «مدیر پخش» نام برده و برای وی «پیام‌های جنسی می‌فرستاده است».

به دنبال بازتاب گسترده این فایل صوتی و مصاحبه خانم شیرانی با رسانه‌های خارج از کشور، روابط عمومی «پرس‌تی‌وی» روز دوشنبه ۱۹ بهمن به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته که «به دلیل اهمیت موضوع، مسئولان ذیربط در حال رسیدگی به آن و تشخیص صحت و سقم این ادعا بوده، و تا مشخص شدن نتایج کامل تحقیقات، این دو تن تعلیق شده‌اند».

«پرس‌تی‌وی» در عین حال تأکید کرده که «اصولاً فایل صوتی از لحاظ قانونی و قضایی وجاهت نداشته و شکایتی نیز تاکنون ارائه نشده است».

این شبکه تلویزیونی از یک سو گفته که موضوع این فایل صوتی را پیگیری می‌کند و از سوی دیگر تأکید کرده که «انتشار این فایل صوتی با مباشرت افراد مخالف نظام و بهره‌برداری سیاسی و بدون طرح شکایت به مراجع متعدد قانونی در داخل کشور مشکوک است».

روابط عمومی پرس تی وی افزوده است: «به طور طبیعی انتظار می‌رفت هرکس ادعایی دارد و به دنبال رسیدگی است قبل از طرح در افکار عمومی و فضای مجازی موضوع را به مراجع قانونی منعکس کند نه آنکه اقدام به جریان‌سازی خبری و سناریوسازی نماید».

شینا شیرانی که از مجریان خبر این شکبه انگلیسی‌زبان بوده، پس از خروج از ایران در فیلمی که سایت «روزآنلاین» آن را منتشر کرده است، به شرح وقایع دوران کاری خود در شبکه «پرس‎‌تی‌وی» پرداخته و مدعی شده است: «مشکلی که من با بسیاری از آقایانی که آنجا کار می‌کردم، مشکل یک روز، دو روز نبود».

به گفته وی، به دنبال «مزاحمت‌های جنسی» آقای افشار که از طریق فرستادن متن در شبکه وایبر صورت می‌گرفت، او به حمیدرضا عمادی به عنوان مدیر بالا‌تر مراجعه کرده و خواستار رسیدگی به این آزار‌ها شده است.

شینا شیرانی افزوده که به حمیدرضا عمادی گفتم موضوع را به حراست شبکه گزارش می‌کنم، ولی او خواستار آن شد که این قضیه «کشدار» نشود و او مسئله را با افشار در میان خواهد گذاشت.

این مجری تلویزیونی می‌گوید که پس از این جریان، حمیدرضا عمادی «نقش منشی من شد» و اینکه می‌گفت: «من همه جا تو را حمایت کردم»، «من خودم زیر سؤال رفته‌ام»، «من به تو انواع کمک‌ها را کردام»؛ کمک این بوده که یکی سمت من آمده تا به من نزدیک شود و من رفتم این را گفتم و این آقا «اقدام کرده».

وی مدعی شد: بعد از این «حمایت‌ها» آمد و گفت که «من و تو رابطه دوستانه خوبی با هم داریم» و «من یکسری مشکلات دارم؛ خانمم یکسری مشکلات دارد و من نمی‌توانم با وی رابطه داشته باشم».

این مجری تلویزیونی با اشاره به «احضارهای متعددش به دفتر حمیدرضا عمادی» و اینکه در «دور‌ترین نقطه اتاق او می‌ایستاده تا اگر نزدیکش شد بتواند فرار کند» گفت پس از اینکه مکالمه‌اش را با وی ضبط کرد، دو روز بعد شبکه پرس‌تی‌وی را ترک کرد.

شینا شیرانی مدعی شده که دو روز قبل از ترک این شبکه، به دفتر عمادی احضار شد و این مدیر از او خواست تا برایش آب بیاورد و بعد او را از پشت بغل کرده، و تنها زمانی که تهدید کرده است «جیغ خواهد کشید»، از دست وی‌‌ رها شده است.

او تأکید کرده که از آنجا هیچ کسی حرف او را باور نمی‌کرد، تصمیم به ضبط صدای او گرفت و اینکه اتفاقات رخ داده «تن‌ها یک بار» صورت نگرفته است.

این مجری تلویزیونی افزوده است: «من می‌خواستم ایشان صحبت کند، حرف بزند و نمی‌توانستم برخورد شدیدی کنم. و من چنین آدمی هم نیستم».

او اضافه کرده، «بعد از اینکه این فایل صوتی را گرفتم به یکسری از همکارانم گفتم. و گفتم که من دیگر در این شبکه نمی‌توانم کار کنم. یکی از این افراد مستقیم با رهبری ارتباط داشت و ایشان مرا تحت فشار گذاشت که من صحبت کرده‌ام و این فایل صوتی را باید به من بدهی».

خانم شیرانی می‌گوید پس از این اتفاق، به منشی عمادی در پرس‌تی‌وی گفته که می‌خواهد به خاطر خانواده‌اش یک ماه مرخصی برود و آن‌ها در ابتدا به دلیل «کمبود نیرو» مخالفت کردند ولی بعد که من گفتم چه مرخصی بدهید و چه ندهید من می‌روم، موافقت کردند. ولی گفتند که تو ممکن است دیگر به ایران برنگردی.

حمیدرضا عمادی، همراه با محمدسرافراز که آبان ۹۳ از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران به ریاست سازمان صدا و سیما رسید، در فهرست ناقضان حقوق بشر و لیست تحریمی اتحادیه اروپا قرار دارند.

این دو متهم هستند که از بازداشت‌شدگان حوادث سال ۸۸ از جمله مازیار بهاری، خبرنگار نیوزویک در تهران، اعترافات تلویزیونی گرفته و پخش کرده‌اند.

این دو مدیر ارشد رادیو و تلویزیون دولتی ایران، در سال ۹۴ درخواست تجدید نظری به دادگاه عدالت اروپا تسلیم کردند، تا از فهرست این اتحادیه خارج شوند، ولی این دادگاه تقاضای آنها را رد کرد.

XS
SM
MD
LG