لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

رفسنجانی: تحریم‌ها در حال پوساندن استخوان طبقه مزدبگیر است


ریيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ايران می‌گويد، تحريم‌های غرب عليه ايران «پدرِ مردم را درآورده» و استخوان «طبقه مزدبگير که اکثريت کشور هستند» را «می‌پوساند».

اکبر هاشمی رفسنجانی همچنين اظهارات مطرح شده درباره بی‌تاثير بودن تحريم‌ها را سخنان «عده معدودی» خواند که «زور و تريبون» دارند و گفت که «افراد وارسته و فضلای جامعه در بيان تاثيرات تحريم‌ها دچار ملاحظه و محافظه‌کاری شده‌اند».

به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، این مقام بلندپایه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۲۶ خرداد تصريح کرد: «تحريم‌ها پدرِ مردم را درآورده. چطور ادعا می‌‌کنند به نفع ماست».

همچنين به گزارش خبرگزاری ايرنا، وی با اشاره به سخنان اخير حسن روحانی درباره تحريم‌ها افزود: «عده‌ای تحريم و غيرتحريم در زندگی‌شان اثر ندارد خب در کارهایشان اثر می‌گذارد».

وی افزود: «تحريم استخوان طبقه مزد بگير را که اکثريت کشور هستند، می‌پوساند و زندگی‌ها سخت شده است».

آقای رفسنجانی همچنين گفت که به دليل تحريم‌ها، «خيلی کارهای مهم خوابيده» و «طرح‌های بسيار بزرگ ناقص مانده است».

حسن روحانی، ریيس جمهوری ايران، روز ۲۴ خرداد با تاکيد بر اينکه به دليل تحريم‌ها هر جنس خارجی در ايران «حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد» گران‌تر است، گفته بود: «آنها که می‌گويند تحريم مهم نيست، گويی از جيب مردم بی‌خبر هستند».

آقای روحانی يک روز پيش از آن نيز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران، تحريم‌های غرب عليه ايران را «ناموفق» و در عين حال «موثر» خوانده و بار ديگر تاکيد کرده بود که تحريم‌ها حتی ساخت سد را نيز شامل می‌شود.

ریيس جمهوری ايران چند روز پيش نيز گفته بود که «تحريم‌های ظالمانه بايد از بين برود تا سرمايه بيايد و مسئله محيط زيست، اشتغال جوانان، صنعت، جامعه و آب آشاميدنی مردم حل شود».

در واکنش به اين سخنان، ریيس قوه قضائيه ايران، ریيس مجلس خبرگان رهبری و برخی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از پيوند زدن مشکلات و مسائل اقتصادی ايران با بحث مذاکرات هسته‌ای و تحريم‌ها انتقاد کرده بودند.

علی سعيدی، نماينده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، نيز روز ۲۵ خرداد گفت: «وقتی می‌گوييم آب خوردن ما به تحريم‌ها مرتبط است، طرف مقابل در مذاکرات چطور می‌خواهد با ما برخورد کند؟»

آقای رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان روز سه شنبه‌اش، همچنين با اشاره به سخنان مطرح شده درباره بی‌تاثير بودن تحريم‌ها، افزود: «دليل شرعی ندارد که نتوانيم صحبت کنيم؛ اين حرف‌های ملت ايران نيست. حرف‌های عده معدودی است که متاسفانه در سراسر کشور زور و تريبون دارند و قدرت پشت سرشان است».

همچنين به گزارش خبرگزاری ايسنا، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکيد کرد: «افراد وارسته و فضلای جامعه نيز در بيان تاثيرات تحريم‌ها دچار ملاحظه و محافظه‌کاری شده‌اند».

وی افزود: «در حال حاضر چطور آقايانی پيدا می‌شوند که تعامل با دنيا را ذلت حساب می‌کنند؟ چه ذلتی؟»

آقای رفسنجانی گفت: «ما بايد راهی برای تعامل با دنيا باز کنيم. عقل و شرع اجازه‌ اين کار را می‌دهد. افراطی‌‌گری و خشکی هيچ‌ وقت جواب نمی‌دهد. خوارج هم در تاريخ اعتدال نداشتند».

این مقام ایرانی روز ۱۲ اسفند ۹۳ نيز گفته بود که گروه موسوم به «دلواپسان» در ايران با بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، «هم‌زبان» شده‌اند.

با اين حال آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از تيم مذاکره‌کننده اتمی ايران خواسته که با دعوت از افراد شاخص مخالفِ تفاهم لوزان حرف‌های آنان را نيز بشنوند.

وی پيش از اين نيز در روز اول فروردين از دولت و طرفدارانش خواسته بود که به کسانی که به گفته او «ابراز دغدغه و دلواپسی می‌کنند» اهانت نکنند.

عنوان «دلواپسان» در رسانه‌های ايران برای منتقدان مذاکرات درباره برنامه اتمی ايران که بيشتر آنها نزديک به جبهه پايداری هستند، به کار می‌رود.

XS
SM
MD
LG