لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

پرونده فساد اقتصادی «حلقه فاطمی» همچنان خاک می خورد


محمدرضا رحیمی (چپ) معاون رییس جمهوری اسلامی ایران به عنوان نفر نخست یک باند فساد اقتصادی که به «حلقه فاطمی» مشهور است، معرفی شده.
محمدرضا رحیمی (چپ) معاون رییس جمهوری اسلامی ایران به عنوان نفر نخست یک باند فساد اقتصادی که به «حلقه فاطمی» مشهور است، معرفی شده.
کمتر از یک سال از انتشار خبر دستگیری عده ای به اتهام اختلاس از بیمه ایران می گذرد، دادگاه رسیدگی به این پرونده ادامه دارد و متهمان پرونده که جز حروفی از کلمات نام و نام فامیل شان، مشخصاتی از آنها منتشر نشده است پای میز محاکمه می روند و می آیند.

با این همه نامدارترین فرد مرتبط با این پرونده، توانسته از این رفت و آمدها در امان بماند.

گزارش آرش حسن نیا درباره روند رسیدگی به پرونده اختلاس در بیمه ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:51 0:00
لینک مستقیم


«باند حلقه فاطمی»

پس از توصيه آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، ديگر نام و نشان کمتری از پرونده فساد مالی سه هزار ميليارد تومانی در رسانه ها می توان پيدا کرد.

آیت الله خامنه ای: «خبررسانی شد. مطبوعات ، ديگران کارهايی کردند. خبررسانی کردند. ايرادی ندارد. ولی ديگر نبايد خيلی کش بدهند قضيه را. بگذاريد مسئولين کارشان را بکنند.»

اما پرونده فساد سه هزار ميليارد تومانی اخير اين شانس را داشت تا دست کم در روزها و هفته های نخست انتشار، جزييات آن چنان در صدر اخبار بنشيند که به دغدغه بخش بزرگی از جامعه ايران بدل شود.

شانسی که بسياری از پرونده های فساد مالی از آن بی بهره اند. از جمله پرونده اختلاس در بيمه ايران که به «حلقه فاطمی» موسوم شده است.

و آن طور که احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش های مجلس در یک برنامه تلويزيونی گفته بود، محمدرضا رحيمی، معاون اول محمود احمدی نژاد درگير این پرونده است.

احمد توکلی: «تبعيض متاسفانه وجود دارد. همين پرونده ای که الان آيت الله لاريجانی مطرح می کند يک متهم گردن کلفت دارد که معاون رییس جمهور است. متهم است، مسلما متهم است.»

حتی تکرار همان سخنان، اين بار از سوی الياس نادران، ديگر نماينده مجلس شورای اسلامی نيز باعث نشده تا محمدرضا رحيمی از معاون اولی رییس جمهوری استعفا کند يا دستکم به دادگاه فراخوانده شود.

الياس نادران: «ببينيد. از سال گذشته پرونده بيمه ايران مطرح شده، متهمينی داشته، همه متهمين الا يک متهم دستگير شده اند و در مواجه اول خبر آمده است از رياست جمهوری که آقای رییس جمهور موافقت کرده اند که آن متهم هم مورد بازپرسی قرار بگيرد و مثل بقيه متهمان، به اتهامش رسيدگی بشود.
بعد رییس دفتر ايشان يا دفتر رياست ايشان- نمی دانم حالا- به هر صورت از داخل نهاد يک اطلاعيه صادر شد که ايشان نه تنها مخالف اند، بلکه مقاومت کرده اند و گفته اند که نبايد اين کار صورت بگيرد.
قوه قضایيه رسما اعلام کرده که اين فرد مثل بقيه افراد در مظان اتهام است. يعنی اتهام متوجه اش هست و بايد بيايد و جواب بدهد. ما اگر نمی خواهيم تبعيضی باشد چه جوری بايد اين را نشان بدهيم؟ با رفتار خودمان بايد نشان بدهيم. اين که ما عدالت را به همه نقاط کشور برده ايم فوق العاده عالی است، ولی حتما اين عدالت را بايد با دست های پاک ببريم.»

غیبت محمدرضا رحیمی

محمدرضا رحيمی همچنان معاون اول محمود احمدی نژاد است و از قضا رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت.

مدير عامل و ديگر مديران بلند پايه بيمه ايران که محمود احمدی نژاد بر اساس گزارشی که گفته می شود محمدرضا رحيمی طراح آن بوده، آنها را عزل کرده بود، در جريان رسيدگی به اين پرونده تبرئه شدند.

اما همچنان دادگاه رسيدگی به پرونده اختلاس در بيمه ايران با احضار ۵۴ متهم و البته در غياب محمدرضا رحيمی، همچنان ادامه دارد.

مصطفی پور محمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور روز دوشنبه در جمع دانشجويان بسيجی دانشگاه علم و صنعت تهران بار ديگر وعده داده که با کامل شدن پرونده بيمه ايران، حلقه فاطمی به دادگاه احضار شوند.

هر چند قرار بر اين شده که رسانه ها قضيه پرونده فساد سه هزار ميليارد تومانی را «کش» ندهند، اما معلوم نيست که پرونده مربوط به معاون اول محمود احمدی نژاد، مشمول همين توصيه می شود يا اينکه رسانه ها در حالی که اين سخنان محمود احمدی نژاد را پوشش داده اند، می توانند خبر احضار يا دستکم سرنوشت پرونده مرتبط با معاون اول رییس «پاک ترين دولت پس از انقلاب» را پيگيری کنند.

احمدی نژاد: می خواهند عزيزان من، پاک ترين دولت تاريخ اين کشور را متهم کنند. با جنگ رسانه ای، با جنگ سياسی، با دروغ، با تهمت.
XS
SM
MD
LG