لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۳

سپاه پاسداران از علی مطهری به دادگاه شکايت کرد


علی مطهری، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی
علی مطهری، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی
يکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران روز يکشنبه اعلام کرد که اين نيروی نظامی از علی مطهری، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، به خاطر متهم کردن سپاه پاسداران به دخالت در انتخابات مجلس نهم شکايت کرده است.

مسعود جزايری، معاون فرهنگی و تبليغات دفاعی ستاد کل نيروهای مسلح، با اشاره به اظهارات علی مطهری به خبرگزاری ايسنا گفته است: «برای شخصی که نسبت به سپاه هتاکی کرده است و اتهامات دروغ نسبت داده، طرح دعوا شده است تا تکليف اين گونه افراد را دادگاه مشخص کند».

علی مطهری، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، روز ۳۱ ارديبهشت ماه، در نطق پيش از دستور خود در نشست مجلس هشتم، سپاه پاسداران را متهم کرد که در انتخابات مجلس نهم دخالت کرده است.

وی گفته بود که «دخالت سپاه در بسياری از حوزه های انتخابيه مشهود بود و بسياری از کانديداها، چه آنها که در حوزه ها رای آوردند و چه کسانی که رای نياوردند، اين واقعيت را تاييد می کنند.»

به گفته آقای مطهری، سپاه پاسداران «به صورتی جدی از کانديداهای مورد نظر خود حمايت می کرد.»

اظهارات بی سابقه اين نماينده مجلس شورای اسلامی که از افراد شاخص جناح اصولگرای جمهوری اسلامی ايران محسوب می شود با واکنش تند فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روبرو شد.

در همين زمينه، سرتيپ دوم پاسدار رمضان شريف، مسوول روابط عمومی کل سپاه، تهديد کرد که «اين نيروی نظامی حق پيگرد حقوقی مدعيان دخالت سپاه در انتخابات را برای خود محفوظ می‌داند».

وی هر گونه دخالت سپاه در انتخابات مجلس نهم را رد کرد و گفته بود: «اينکه هر از گاهی برخی اشخاص و جريان‌ها با طرح ادعاهای غير واقعی و نخ‌نما شده، فرصتی را برای ضد انقلاب و رسانه‌های بيگانه فراهم آوردند تا هجمه عليه سپاه را مهندسی و عملياتی کنند اقدام ناپسندی است که علاقمندان به انقلاب و نظام به آن به ديده تامل و ترديد نگاه می‌کنند.»

علی مطهری از نزديکان خانوادگی علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، و صداق لاريجانی، رييس قوه قضاييه به شمار می رود.

هنوز مشخص نيست که با توجه به مصونيت پارلمانی آقای مطهری پرونده شکايت از وی در قوه قضاييه به جريان خواهد افتاد يا رسيدگی به آن به پس از پايان دوره چهار ساله نمايندگی او موکول خواهد شد.

به رغم اعتراض های مخالفان آقای مطهری، وی بار ديگر در روز دوم خرداد‌ماه اظهارات خود را تکرار کرد و گفت: «سپاه پاسداران در انتخابات مجلس نهم از برخی کانديداهای مورد نظر خود حمايت کرد و برای اين کار تمام‌قد وارد شد، همين امر دخالت در انتخابات است».

وی افزود: «نماينده می‌تواند درباره همه امور کشور اظهار نظر کند. نبايد هيچ قداستی برای هيچ نهادی قائل شويم».

این نماینده مجلس همچنین از نماینده ولی فقیه در سپاه خواست تا مانع دخالت اعضای این نیرو در انتخابات شود.

اظهارات آقای مطهری با واکنش مثبت برخی از افراد و نمايندگانی که خود را اصلاح طلب می خوانند نيز روبرو شد. در همين رابطه، مصطفی کواکبيان، نماينده سمنان در مجلس هشتم که موفق به ورود به مجلس نهم نشد، اظهاراتی مشابه علی مطهری درباره دخالت سپاه در انتخابات مطرح کرد.

وی روز دوم خردادماه در نطق قبل از ‌دستور خود در مجلس گفت که مستنداتی مبنی بر دخالت سپاه پاسداران در انتخابات اخير مجلس دارد و خواستار تشکيل هياتی شد تا اين مستندات را بررسی کند.

انتخابات مجلس نهم که اصولگرايان نزديک به آيت الله علی خامنه ای اکثريت کرسی های آن را به دست آوردند در اسفندماه گذشته و ارديبهشت سال جاری برگزار شد. اين انتخابات از سوی مخالفان و اصلاح طلبان به دليل آزاد نبودن رای گيری تحريم شده بود.

سپاه پاسداران که در دوران دولت محمود احمدی نژاد بر بسياری از حوزه های سياسی و اقتصادی ايران مسلط شده است همواره متهم بوده که از طريق نيروهای بسيجی به دخالت سازماندهی شده در انتخابات رياست جمهوری و مجلس شورای اسلامی اقدام می کند.
XS
SM
MD
LG