لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

روسیه از دریای خزر مواضع مخالفان اسد در سوریه را موشک‌باران کرد


ناوهای روسیه در دریای خزر روز چهارشنبه ۱۵ مهر مواضع مخالفان بشار اسد در سوریه را با موشک‌های کروز هدف قرار دادند و همزمان آمریکا اعلام کرد که در مقابله با گروه خلافت اسلامی، با روسیه همکاری نخواهد کرد.

گزارش خبرگزاری‌های روسی حاکی است که ناوهای جنگی این کشور ۲۶ موشک کروز به سمت ۱۱ هدف در خاک سوریه شلیک کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری این کشور، گفت از روز ۳۰ سپتامبر که حملات هوایی و موشکی به خاک سوریه آغاز شده، تاکنون ۱۱۲ موضع هدف قرار گرفته است.

وی افزوده است که این حملات تشدید خواهند شد.

وزیر دفاع روسیه در اظهاراتی که نشان دهنده مداخله بیشتر مسکو در جنگ داخلی سوریه است، اعلام کرد که ناوهای جنگی این کشور روز چهارشنبه با موشک‌های کروز پایگاه‌هایی را در سوریه هدف قرار دادند.

شویگو گفت: «در کنار نیروی هوایی، چهار رزمناور مستقر در دریای خزر نیز در حملات مشارکت کردند».

حملات روسیه به مواضع مخالفان حکومت سوریه به درخواست بشار اسد، رییس جمهوری این کشور، صورت می‌گیرد.

مسکو می‌گوید که مواضع گروه خلافت اسلامی را هدف قرار می‌دهد ولی آمریکا و متحدانش این ادعا را رد کرده و تاکید دارند که هدف روسیه تقویت رژیم بشار اسد است.

همزمان ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه بر همکاری با ائتلاف ضد خلافت اسلامی به رهبری آمریکا تاکید کرد و گفت که بدون همکاری ایالات متحده، ترکیه و عربستان دخالت در سوریه مثمرثمر نخواهد بود.

وی در دیدار با وزیر دفاع روسیه گفت: تلاش‌های روسیه «با عملیات ارتش سوریه بر روی زمین هماهنگ خواهد بود و حملات نیروی هوایی ما به طور موثری از نبرد زمینی ارتش سوریه حمایت خواهد کرد».

در همین حال، به گزارش خبرگزاری رویترز اشتون کار‌تر وزیر دفاع آمریکا گفته است که ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا با روسیه علیه گروه خلافت اسلامی همکاری نمی‌کند.

به گفته وی، مادامی که روسیه سایر گروه‌های مخالف را هدف حمله قرار می‌دهد این همکاری امکان پذیر نخواهد بود.

آقای کار‌تر افزود: آمریکا گفت‌وگوهای ابتدایی و فنی را با روسیه به منظور اطمینان از امنیت پروازی بر فراز خاک سوریه انجام خواهد داد و «فقط همین».

وی این اظهارات را در یک نشست خبری مشترک با روبرتا پینوتی، همتای ایتالیایی‌اش در رم بیان کرد.

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد که واشینگتن آماده همکاری با استراتژی روسیه نیست که «به شکلی تراژیک ناقص است».

وی گفت: «آن‌ها نقاطی را مورد هدف قرار می‌دهند که ربطی به گروه خلافت اسلامی ندارند. از نظر ما این یک اشتباه اساسی است».

XS
SM
MD
LG