لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

نماينده خامنه ای در سپاه: در مورد احمدی نژاد علم غيب نداشتيم


علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت و گو با شماره روز دوشنبه، یکم آبان ماه، روزنامه اعتماد به طور تلویحی از حمایت های سپاه از محمود احمدی نژاد ابراز پشیمانی کرده و گفته است: «در مورد احمدی نژاد علم غيب نداشتيم.»

علی سعيدی در اين گفت و گو به طور ضمنی از حمايت های خودش و سپاه از محمود احمدی نژاد ابراز پشيمانی کرده و گفته است: «حمايت‌های قبلی‌ام را از احمدی‌نژاد انکار نمی‌کنم» اما «ما که علم غيب نداشتيم تا بدانيم در ذهن آقای احمدی‌نژاد چه می‌گذرد و در آينده ايشان می‌خواهد چه کار کند.»

نماينده علی خامنه ای در سپاه پاسداران همچنين گفته که «مشکل آقای احمدی‌ نژاد را اتفاقا من حضوری به خودشان گفتم. به ايشان گفتم شما می‌توانستيد "قهرمان" شويد اما متاسفانه نشد» و «از اين بدتر نمی‌شود که شما همه کسانی را که هوادارتان بودند به مخالفان خود تبديل کرديد.»

محمود احمدی نژاد که در سال ۱۳۸۴یکی از نامزدهای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری بود توانست به آسانی به دور دوم انتخابات راه یابد و سپس با شکست دادن اکبر هاشمی رفسنجانی، مقام ریاست جمهوری را در اختیار گرفت.

اصلاح طلبان و بویژه مهدی کروبی، از نامزدهای این انتخابات، سپاه و نیروهای بسیجی را متهم کردند که به نفع آقای احمدی نژاد وارد انتخابات شده اند. آقای کروبی حتی در نامه ای به آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، فرزند وی، مجتبی، را به سازماندهی سپاه و بسیج برای انتخاب آقای احمدی نژاد متهم کرد.

مخالفان در انتخابات ۱۳۸۸نیز بارها تاکید کردند که نیروهای سپاه و بسیج با «تقلب در آراء» و «سازماندهی گسترده» راه را برای انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد باز کردند. اعتراض های گسترده به نتیجه این انتخابات نیز با سرکوب شدید روبرو شد که در جریان آن دهها تن به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند و هزاران نفر نیز بازداشت شدند.

آیت الله علی خامنه ای در سخنرانی معروف روز ۲۹ خرداد در خطبه های نمازجمعه تهران اعلام کرد که با اکبر هاشمی رفسنجانی رفاقت دیرینه دارد ولی دیدگاه های وی به نظرات محمود احمدی نژاد نزدیکتر است.

علی سعيدی در گفت و گو با روزنامه اعتماد، دليل حمايت خود و سپاه پاسداران از احمدی نژاد را «نظر مثبت علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی» عنوان کرده و گفته است: «رهبری نسبت به شعارهای آقای احمدی‌نژاد نظر مثبت داشتند و گرنه اين‌طور نبود که ايشان از آقای احمدی‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوری حمايت کنند.»

نماينده ولی فقيه در سپاه با بیان اینکه «ما تا مادامی که حرکت آقای احمدی‌نژاد در قالب استانداردها و شرايطی که مقبول نظام بود تاييدش می‌کرديم» اما گفته که «عوامل روحی، درونی و بيرونی» دليل تغيير احمدی نژاد است و «اين تغيير هم در نگرش، رفتار و عملکرد ايشان قابل مشاهده است»، از جمله «نمی‌دانم اين کوفتی، ارتباط با آمريکا، چه هست که آقايان می‌خواهند مدالش را بر گردن خودشان بيندازند. من واقعا نمی‌دانم الان در ذهن احمدی‌نژاد چه می‌گذرد که بحث ارتباط با آمريکا را مطرح می‌کند.»

علی سعيدی که در سال ۸۸ «کم دقتی شورای نگهبان در تاييد صلاحيت‌ ميرحسين موسوی و مهدی کروبی» را دليل اعتراضات پس از انتخابات عنوان کرده بود، در پاسخ به روزنامه اعتماد که از او پرسيده «حالا که کار آقای احمدی‌نژاد به اينجا رسيده به نظر شما اين وضعيت حاصل بی‌دقتی کدام بخش‌های نظام است»، گفته است: «شورای نگهبان علم غيب ندارد.»

به دنبال برکناری حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، از سوی محمود احمدی نژاد در اردیبهشت ماه سال ۹۰، آیت الله خامنه ای در این موضوع دخالت و آقای مصلحی را در سمت خود ابقاء کرد.

این دخالت با قهر و خانه نشینی ۱۱روزه محمود احمدی نژاد همراه شد که همین اتفاق، سیاست حمایتی اصولگرایان هوادار آیت الله خامنه ای از وی را به شدت کاهش داد.

اصولگرایان از آن زمان در مجلس شورای اسلامی، تریبون های مختلف و رسانه های نزدیک به خود حملات شدیدی را به سیاست های فرهنگی، اقتصادی و همچنین سیاست خارجی رییس جمهوری اسلامی ایران صورت داده اند.

علی سعیدی در گفت و گوی خود با روزنامه اعتماد درباره اشتباه بودن سیاست حمایت از محمود احمدی نژاد گفته است: حتی «گاهی ائمه معصوم هم به افراد اعتماد می‌کردند و زمانی که منحرف می‌شدند هم نظر ائمه تغيير می‌کرد» اما «مشکل اينجا است که دست شورای نگهبان بسته است» و «سقف اداره نظام، متاسفانه سقف کوتاهی در نظر گرفته شده در حالی که اين سقف خيلی بلند است و آدم‌هايی که می‌خواهند بيايند اينجا بايد از استانداردهای ديگری برخوردار باشند» و همچنين «ما که علم غيب نداشتيم تا بدانيم در ذهن آقای احمدی‌نژاد چه می‌گذرد.»

نماينده علی خامنه ای در سپاه پاسداران با تاکيد براينکه برای تمام نهادهای انتخابی بايد فکر اساسی کرد، به روزنامه اعتماد گفته که «بايد برای مجلس، خبرگان، شوراها و رياست‌جمهوری فکری اساسی شود.»

علی سعيدی با تاکيد بر اينکه «از بين رفتن مقبوليت، مشروعيت نظام را از بين نمی‌برد»، گفته است: «در سوئيس مردم از حکومت‌شان راضی هستند. اما آيا آن حکومت مشروع است و خداوند آن را امضا کرده است؟»

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران همچنين درباره توقيف روزنامه ها و مطبوعات و از جمله توقيف روزنامه شرق گفته که از توقيف ها «ناراحت نشدم» و «اين نشريات از آزادی سوءاستفاده می‌کنند. نقد به سپاه با تخريب آن خيلی متفاوت است. نقد رزمندگان و جنگ با بازی کردن با ارزش‌های دفاع مقدس خيلی فرق می‌کند.»

علی سعيدی همچنين کاريکاتور «چشم بندان» که به توقيف روزنامه شرق منجر شد را «تخريب سپاه و رزمندگان» توصيف کرده اما درباره اظهارات احمدی‌نژاد که خطاب به دانش‌آموزان با کنايه گفته که «برويد چند تا عکس با چفيه بگيريد ممکن است بعدا برای تبليغات به دردتان بخورد»، به روزنامه اعتماد گفته است: «اين نوع رفتار را که من تاييد نمی‌کنم» و «نمی‌دانم اين حرف‌های آقای رييس‌جمهور يعنی چه.»
XS
SM
MD
LG