لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

نماینده خامنه ای در سپاه: نشات گرفتن مشروعیت نظام از رای مردم، انحراف است


علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، می گوید که عقیده وابستگی مشروعیت نظام به رای مردم یک «انحراف» است و افزوده که رابطه امامت، غیبت و حکومت در کنار اختیارات ولایت و همسانی آن با اختیارات پیامبر باید کاملا بررسی شوند.

به گزارش سایت «سپاه نیوز»، وابسته به سپاه پاسداران، علی سعیدی روز یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه رییس پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه، با انحرافی خواندن انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر در روسیه که هدف شان به گفته آقای سعیدی حذف دین از حقوق، اخلاق و سایر حوزه های زندگی بشر بود گفت: نظر اسلام این است که تعلق انسان به اشیا و مادیات مشکلات فراوانی به وجود می آورد.

نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه در این مراسم گفت: برخی عقیده دارند که مشروعیت نظام و همه مسائل در حکومت دینی از رای مردمی نشات می گیرند، در خالی که این یک انحراف است و قراردادهای اجتماعی نمیتواند منشا عمل باشد.

نماینده ولی فقیه در سپاه با تاکید بر اهمیت شناخت این مسائل برای سپاه پاسداران گفت: «بررسی شئونات و اختیارات ولی فقیه در مقایسه با پیامبر اهمیت زیادی دارد.»

بحث بر سر ریشه مشروعیت نظام جمهوری اسلامی و معیار مقبولیت آن در میان شهروندان سال هاست که میان مسئولین و شخصیت های مذهبی و سیاسی در جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد.

یکی از تئوریسین های سر سخت مدافع نظریه بی اعتبار بودن رای شهروندان برای مشروعیت حکومت ولی فقیه، آیت اله محمد تقی مصباح یزدی است که براین باور است: «این حکومت باید بر اساس اسلام و با اذن ولی امر حقیقی امام معصوم که به فقها داده شده است تشکیل شود. بدون اذن او و حتی بدون نصب رییس جمهوری از طرف او، حکومت غاصب است. طاغوت است.»

وی پیشتر در یک سخنرانی گفته بود: «حتی اگر کسی واجد شرایط باشد تا اذن از طرف امام نباشد ارزشی ندارد. خیلی خوب هم بلد باشد مدیریت کند، همه مردم هم او را قبول داشته باشند، او حق حکومت کردن بر ما را ندارد. مردم تعیین کرده اند یک نفر رییس جمهور باشد و هر کاری دلش می خواهد بکند، مردم چیکاره اند که به کسی حق بدهند؟ مگر خود مردم چنین حقی را دارند؟ قانون یعنی خدا، مجری قانون کسی است که خدا تعیین کرده است.»

حسن یوسفی اشکوری دین پژوه مقیم آلمان به رادیو فردا می گوید: اختلاف نظر بر سر جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت ناشی از تضادی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی وجود دارد.

آقای اشکوری می گوید: «طبق فقه شیعه مشروعیت قدرت از آن خداست، بعد هم پیغمبر و بعد هم به ائمه منتقل شده است. طبق تئوری ولایت فقیه هم درباره مشروعیت در عصر غیبت، فقیهان و فقها از جانب امام نیابت دارند برای تاسیس حکومت، منتهی این نیابت به صورت عام است و با رای مردم عملی و محقق می شود.»

وی می افزاید: «این جاست که می بینیم حتی فقیهی مثل نائینی که در عصر مشروطه مدافع مشروطه هم بود و در عین حال به تفکر سنتی شیعه در این زمینه باور داشت، می گوید که مشروعیت حکومت و دولت از طرف خدا، دین و پیامبر است اما مقبولیت وی با رای مردم است. این تفکیکی بود که نائینی در مشروطه مطرح کرد.»

آقای اشکوری تاکید کرد: «در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز این مسئله به همین شکل تقریبا انعکاس پیدا کرده است. با این بیان که آقایان مدافع ولایت فقیه می گویند که مشروعیت فقیه از طریق دین است، یعنی یک مشروعیت الهی و آسمانی دارد اما مقبولیت وی از آن مردم است. سخنانی که از طرف آقای سعیدی مطرح شده بازتاب دهنده چنین اندیشه ای است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی این تناقض وجود دارد و تا زمانی که این حل نشود، البته این داستان هم ادامه دارد و باز این سخنان را خواهیم شنید.»

علی سعیدی، نماینده آیت اله خامنه ای در سپاه، در پایان گفته های خود با تاکید بر لزوم مقایسه هدف جمهوری اسلامی با دیگر جمهوری ها به یک اختلاف میان رهبران جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته است: در حال حاضر اختلاف بین رهبری و برخی دیگر از افراد بر سر همین مسئله مبنایی است چون به گفته آقای سعیدی کسانی هستند که عقیده دارند نمی توان در برابر قدرت ها ایستادگی کرد بنابراین باید در کنار آنان قرار گرفت، اما آقای خامنه ای معتقد است که باید نه در کنار قدرت ها بلکه در برابر آن ها ایستاد و مقاومت تنها راه است.
XS
SM
MD
LG