لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۱

حمایت نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه از «دلواپسان هسته‌ای»


علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران
علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران می‌گوید که باید به «دلواپسان» مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ «حق داد» و مخالفتِ از «بیخ و بن» با انجام این مذاکرات اشکالی ندارد.

وی در عین حال گفت که در صورت پذیرش به گفته او «حقوق ایران» توسط طرف غربی، ممکن است مجلس ایران پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌ هسته‌ای را تصویب کند.

علی سعیدی روز دوشنبه سوم آذر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا تصریح کرد: «کسانی که دلواپسی دارند باید به آنها هم حق دهیم، دلواپسی برای این است که نکند جایی امتیازی به دشمن دهیم که نباید داده می‌شد و یا به عقبه دشمن توجه نکنیم».

وی افزود: «عقبه دشمن با مشکلات جدی مواجه است، ۱۷ هزار میلیارد بدهکاری آمریکا... یا امتیازی که چین و روسیه حاضرند در این معادلات به ما دهند موضوع کمی نیست و باید به این معادلات توجه کنیم».

عنوان «دلواپس‌ها» در رسانه‌های ایران برای منتقدان مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ به کار می‌رود.

از ابتدای شروع مذاکرات هسته‌ای ایران در دولت آقای روحانی، اصولگرایان بویژه شاخه تندروی آن جبهه پایداری، انتقادات شدیدی از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مطرح کرده‌اند، از جمله ۲۳ تیرماه شرکت‌کنندگان در همایش «خط قرمز» با ادبیات شدیدی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران حمله کردند.

پیش از آن نیز سیزدهم اردیبهشت ماه همایش مشابهی با عنوان «دلواپسیم» با حضور تعدادی از نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس برگزار شد.

آقای سعیدی در ادامه تصریح کرد: «دلواپسی به این معنا نیست که می‌خواهند بگویند اتفاق بدی می‌افتد بلکه آن‌ها خواستار مراقبت بیشتر هستند».

وی اضافه کرد: «نباید این موارد را نقطه منفی تلقی کرد، جامعه ما جامعه بازی است، اینکه عده‌ای از بیخ و بن مخالف مذاکره هستند، در آن بحثی نیست و اشکالی هم ندارد».

آقای سعیدی همچنین گفت که نباید دلواپسان را تخطئه کرد بلکه باید حرف آن‌ها را شنید و نگرانی آن‌ها را درک کرد.

از زمان شروع مذاکرات هسته‌ای ایران در دولت حسن روحانی برخی از شخصیت‌های سیاسی تندروی مخالف دولت با اصل برگزاری این مذاکرات مخالفت کرده‌اند.

سعید قاسمی، از فرماندهان جنگ ایران و عراق، روز ۲۳ تیر امسال در همایشی با عنوان «خط قرمز» خطاب به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفته بود که «تمام حیثیت و عزت ما با هر خنده‌ای که پشت این میز‌ها نشان می‌دهید، می‌‌رود».

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران در ادامه سخنان خود گفت: «خواسته ما معقول و منطقی است و نظارت آژانس را هم کاملا پذیرفته‌ایم. اگر آن‌ها حقوق ما را بپذیرند، ممکن است مجلس هم پروتکل را بپذیرد و تصویب کند».

بر پایه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌ هسته‌ای که در دولت محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران، امضاء شد اما به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید، بازرسان آژانس مجاز خواهند شد هر زمانی که لازم می‌دانند از تاسیسات هسته‌ای ایران بازرسی کنند.

آقای سعیدی در این مصاحبه همچنین گفت که تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران اصول راهبردی تعیین شده از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را رعایت کرده است.

وی «پذیرش حق غنی سازی» و «رفع تمامی تحریم‌ها» را دو خواسته جمهوری اسلامی خواند.

آیت‌الله خامنه‌ای روز ۱۶ تیر «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تاسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ عنوان کرده بود.

XS
SM
MD
LG