لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

سفر رییس سازمان انرژی اتمی ایران به چین برای بازطراحی راکتور اراک


علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، روز چهارشنبه، چهارم شهریور، به چین رفت تا درباره بازطراحی راکتور آب سنگین اراک و خرید نیروگاه‌های کوچک «چند وجهی» با مقام‌های این کشور مذاکره کند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، روز ۲۴ تیرماه از تشکیل کارگروه مشترکی برای بازسازی و بازطراحی راکتور آب سنگین اراک بر مبنای توافق جامع هسته‌ای با ایران خبر داده و گفته بود که ریاست این گروه به طور مشترک بر عهده چین و آمریکا خواهد بود.

آن گونه که خبرگزاری ایرنا گزارش داده است علی اکبر صالحی برای «مذاکره جدی» درباره بازطراحی راکتور اراک به چین سفر کرده است که بازدید وی از این کشور سه روز به طول خواهد انجامید.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در این زمینه گفته است: چون موضوع «طراحی» رآکتور اراک در «برجام» هم دیده شده و چین نیز به عنوان طرف ایرانی از جانب ۱+۵ در این خصوص معرفی شده، ضرورت دارد که در این خصوص با طرف چینی گفت‌وگوی جدی داشته باشیم.

گزارش رادیویی شاهین بشیری از اهداف سفر رییس سازمان انرژی اتمی ایران به چین
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:02 0:00
لینک مستقیم

وی با اشاره به حضور آمریکا در کارگروه بازطراحی راکتور اراک تصریح کرد: «همچنین دیگر کشورهای عضو ۱+۵ در صورت علاقمندی و حتی کشورهای غیر عضو در صورتی که مورد پذیرش ایران و ۱+۵ باشند مثل کره جنوبی، می‌توانند در این طرح شرکت کنند».

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» که روز ۲۳ تیرماه در وین میان ایران و شش قدرت جهانی مورد توافق قرار گرفت، ایران پذیرفت که راکتور آب سنگین اراک را بازطراحی و آن را تبدیل به یک راکتور آب سبک کند که از سوخت اتمی با غنای حداکثر سه و ۶۷ صدم درصد استفاده خواهد کرد.

توافق یاد شده اضافه می‌کند که «به جز کارگذاری هسته اولیه، تمام فعالیت‌ها برای بازطراحی و ساخت قطعات مربوط به بخش سوخت برای راکتورِ بازطراحی شده، در ایران انجام خواهد شد».

آقای صالحی به شماره روز چهارشنبه روزنامه «خراسان» نیز گفته است که سفرش به چین برای «برداشتن نخستین گام‌ها» در زمینه بازطراحی راکتور آب سنگین اراک در چارچوب برجام است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز اول مرداد گفته بود که ایران بر اساس برجام، هسته موجود در راکتور آب سنگین اراک را خارج می‌کند و به جای آن بتن می‌ریزد.

ولی آقای صالحی روز ۲۱ مرداد گفت که سخنان وزیر خارجه آمریکا اشتباه است و اگر در چاله راکتور آب سنگین اراک بتن ریخته شود، اساسا «دیگر راکتوری باقی نمی‌ماند».

وی افزوده بود: «آن‌چه با بتن پر می‌شود، نه چاله راکتور بلکه می‌تواند مخزن فولادی داخل آن باشد که از راکتور خارج خواهد شد».

رییس سازمان انرژی اتمی ایران به خبرگزاری ایرنا گفته که در سفرش به چین همچنین درباره همکاری دو کشور در خصوص نیروگاه‌های کوچک ۱۰۰ مگاواتی «چند وجهی» گفت‌وگو خواهد کرد.

وی، یکی از ویژگی‌های بارز این نیروگاه‌ها را «تولید برق، تولید بخار صنعتی و شیرین کردن آب‌های شور» عنوان کرد و گفت که امیدوارم بتوانیم در این سفر یک یادداشت تفاهم همکاری در این زمینه امضا کنیم.

XS
SM
MD
LG