لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

سفارت عربستان در بغداد پس از ۲۵ سال بازگشایی شد


عربستان سعودی پس از ۲۵ سال سفارتخانه خود را در بغداد پایتخت عراق بازگشایی کرد، اقدامی که در مسیر کاهش تنش میان دو کشور و از سرگیری روابط نزدیک، مهم ارزیابی شده است.

به گزارش تلویزیون العربیه نزدیک به عربستان سعودی، ثامر السبهان سفیر جدید ریاض در بغداد، ماموریت خود را روز پنجشنبه ۱۰ دی ماه آغاز کرد.

عربستان سعودی سال ۱۳۶۹ پس از حمله عراق به کویت و اشغال این کشور، سفارتخانه خود را در بغداد بست. در آن هنگام، صدام حسین رییس جمهوری عراق بود.

السبهان در مصاحبه با تلویزیون العربیه، ماموریت خود را نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان کشورش و دولت عراق اعلام کرد.

او تاکید کرد که درهای ریاض بر روی تمام طرف‌های سیاسی عراقی باز است.

سفیر عربستان خاطرنشان کرد که از سرگیری نمایندگی دیپلماتیک کشورش در عراق، در درجه اول با هدف باز کردن درهای همکاری میان ریاض و بغداد در پرونده‌های امنیتی و جنگ با گروه‌های تندرو صورت می‌گیرد.

تلویزیون دولتی عراق هم تصاویری از بازگشایی سفارت عربستان سعودی در بغداد پخش کرد.

در دوره نخست‌وزیری نوری المالکی در عراق، روابط میان بغداد و ریاض پر تنش شد. مالکی بار‌ها در موضع گیری‌های خود، عربستان سعودی را به حمایت از تندروها در عراق متهم کرد. در آن هنگام ریاض نیز بغداد را به تبعیض مذهبی علیه سنی‌ها متهم می‌کرد.

بهبود روابط میان دو کشور می‌تواند باعث تقویت ائتلاف منطقه‌ای علیه گروه «حکومت اسلامی» (داعش) شود که همچنان مناطق وسیعی از عراق را در تصرف خود دارد.

السبهان در بخش دیگری از مصاحبه‌اش، از کسانی که به عضویت گروه‌های تندرو همچون «حکومت اسلامی» در عراق در آمده‌اند، خواست که خود را تسلیم کنند.

او گفت که تسلیم شدن افراد در محاکمه آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

هیات دیپلماتیک سفارت عربستان سعودی دهم آذرماه به بغداد رسیده بود. احمد جمال سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در مصاحبه با روزنامه الریاض در این باره گفته بود: «از زمانی که ابراهیم جعفری به وزارت امور خارجه (عراق) رسید، توسعه روابط عراق-عربستان را در اولویت برنامه‌های وزارتخانه خود قرار داد. پادشاهی عربستان همسایه جغرافیایی عراق است، کشوری دوست است که روابط استراتژیک بزرگ و عمیقی با عراق دارد».

او افزوده بود: «ما در وزارت امور خارجه ایمان داریم که باید روابط میان بغداد و ریاض، به بالا‌ترین سطح نمایندگی دیپلماتیک برسد.. سلسله دیدار‌ها و گفت‌و‌گوهای مستمر میان دو طرف باعث تصمیم مهم سعودی در بازگشایی سفارتخانه خود در بغداد پس از دو دهه و نیم غیبت نمایندگی دیپلماتیک شد. این گام با استقبال بزرگی از سوی وزارت امور خارجه عراق روبرو شد به گونه‌ای که تمام تسهیلات متعلق به ساختمان سفارت و اقدام‌های امنیتی آن را فراهم کرد».

XS
SM
MD
LG