لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

ارتش سوریه با بمب‌های بشکه‌ای یک اردوگاه آوارگان را «بمباران کرد»


جنگ داخلی سوریه ظرف سه و سال نیم گذشته حدود ۲۰۰ هزار کشته بر جای گذاشته است.
جنگ داخلی سوریه ظرف سه و سال نیم گذشته حدود ۲۰۰ هزار کشته بر جای گذاشته است.

گزارش شاهدان عینی و فیلم‌های منتشره حاکی است که یک هلی کوپتر ارتش سوریه روز چهارشنبه هفتم آبان با پرتاب دو بمب بشکه‌ای، یک اردوگاه آوارگان سوری را در استان شمالی ادلب مورد حمله قرار داد.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است در یک فیلم منتشره در یوتیوب، اجساد زنان، کودکان و چادرهای آتش گرفته دیده می‌شود و همزمان مردم برای نجات جان زخمی‌ها فریاد می‌زنند.

صدای مردی نیز به گوش می‌رسد که می‌گوید: «این کشتار آوارگان است. بگذارید جهانیان این را ببینند، اینها مردم آواره هستند. به آن‌ها نگاه کنید، این‌ها افراد عادی هستند، مردم آواره. آن‌ها از بمباران‌ها فرار کرده‌اند».

مردی نیز در ویدئوی دیگری مربوط به اردوگاه «عابدین» که آوارگان استان حما را در خود جای داده است، می‌گوید که بیش از ۷۵ نفر در جریان این حمله کشته شدند.

رسانه‌های دولتی سوریه به این حمله اشاره‌ای نکرده‌اند. ناظران حقوق بشر در سوریه که مقر آن در بریتانیا است و خشونت‌های جنگ داخلی این کشور را دنبال می‌کند، می‌گوید که حمله ارتش سوریه ۱۰ کشته بر جای گذاشته است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که نمی‌تواند به طور مستقل خبر این حمله را تایید کند.

بمب‌های بشکه‌ای حاوی مواد منفجره، میخ و گلوله‌های فلزی است که از هلی‌کوپتر‌ها پرتاب می‌شوند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که این بمب‌ها بر روی نقاط پرجمعیت فرو ریخته می‌شوند که نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

در نتیجه جنگ داخلی سوریه، نزدیک به ده میلیون نفر از مردم در داخل و خارج از کشور آواره شده‌اند که آغاز آن با اعتراضات مسالمت آمیز مردمی در سال ۲۰۱۱ بود. این اعتراضات از سوی نیروهای ارتش بشار اسد به خاک و خون کشیده شد.

به گفته سازمان ملل، جنگ داخلی سوریه ظرف سه و سال نیم گذشته حدود ۲۰۰ هزار کشته بر جای گذاشته است. هم دولت سوریه و هم گروه‌های شبه نظامی مخالف آن متهم به کشتار افراد غیرنظامی و ویران کردن خانه‌های مردم هستند.

XS
SM
MD
LG