لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

سوریه: انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ خردادماه برگزار خواهد شد


در دوران بحران سه ساله سوریه بیش از ۱۵۰ هزار نفر کشته شدند که بسیاری از آنان افراد غیرنظامی شامل زنان و کودکان بودند.
در دوران بحران سه ساله سوریه بیش از ۱۵۰ هزار نفر کشته شدند که بسیاری از آنان افراد غیرنظامی شامل زنان و کودکان بودند.
دولت سوریه روز دوشنبه، اول اردیبهشت، اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری این کشور روز ۱۳ خرداد ماه امسال برگزار خواهد شد.

این اعلام چند روز پس از صورت می‌گیرد که بشار اسد رییس جمهوری سوریه گفت که جنگ‌های داخلی این کشور، در نقطه عطفی به سود نظام قرار دارد.

محمد جهاد اللحام، رییس پارلمان سوریه روز دوشنبه در نطقی تلویزیونی گفت که ثبت نام نامزدهای انتخابات تا ۱۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. همچنین رای گیری در سفارتخانه‌های سوریه، هفتم خرداد انجام خواهد شد.

بحران سوریه که سه سال پیش آغاز شد، بیش از ۱۵۰ هزار کشته بر جای گذاشته است و میلیون‌ها نفر نیز مجبور به ترک خانه خود و پناهندگی در کشورهای همسایه شده اند.

ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه، اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را نشان از دور بودن اسد از واقعیات دانسته است.

منذر اقبیق، مشاور امور سیاسی این ائتلاف، به خبرگزاری رویترز گفته که «اعلام زمان برگزاری انتخابات نشان از آن دارد که اسد نمی‌خواهد در یافتن راه حلی سیاسی برای بحران، یاری رساند.»

او افزود: «این حالت، دور بودن از واقعیت و انکار حقیقت را نشان می‌دهد. پیش از انتخابات مشروعیت نداشت و پس از آن نیز مشروعیت نخواهد داشت.»

اقبیق افزود: «نمی‌دانیم اسد چه کسی را برای رقابت با خود نامزد خواهد کرد اما در هر صورت مسئله برای ما جدی نیست.»

بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفت که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تلاش‌ها برای یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه را، با چالش مواجه می‌کند.

پیش از این شماری از کشورهای غربی و عربی پشتیبان مخالفان اسد، طرح‌های دولت سوریه برای برگزاری انتخابات را «به سخره گرفتن دموکراسی» توصیف کرده بودند.

مذاگرات صلح میان دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه که حدود دو ماه پیش با میانجی‌گری سازمان ملل متحد، در ژنو برگزار شد، بدون نتیجه پایان یافت. تاکنون موعدی برای از سرگیری مذاکرات اعلام نشده است.

اسد هنوز به طور رسمی نامزدی خود را برای شرکت کردن در انتخابات ریاست جمهوری سوریه اعلام نکرده است. اما روسیه و گروه حزب‌الله لبنان به عنوان همپیمانان رژیم اسد پیش‌بینی کرده‌اند که وی نامزد انتخابات شده و در آن پیروز خواهد شد.
XS
SM
MD
LG