لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

نماینده خامنه‌ای در بسیج به هاشمی: سرنوشت تلخ منتظری فرجام شما است


محمدرضا تویسرکانی٬ مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج.
محمدرضا تویسرکانی٬ مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج.

محمدرضا تویسرکانی٬ مسئول نمایندگی علی خامنه‌ای در سازمان بسیج، به اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن خمینی هشدار داد که مراقب باشند «بلایی» که سر حسینعلی منتظری آمد بر سر آن‌ها نیاید و عبدالله حاجی صادقی٬ جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران هم رفتار هاشمی را شبیه «دشمن» دانسته است.

اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی علیه شورای نگهبان که به دنبال ردصلاحیت حسن خمینی برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری مطرح شد٬ خشم اصولگرایان و نیروهای تندروی جمهوری اسلامی را برانگیخته است.

آقای هاشمی گفته بود شورای نگهبان باید بابت ردصلاحیت خمینی عذرخواهی کند و از اعضای این شورا پرسیده بود «شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داد برای مجلس و دولت و جاهای دیگر و اختیارات را در دست بگیرید؟»

رسانه‌های محافظه‌کار و نزدیک به سپاه و بسیج نیز در یکی دو روز اخیر همسو با اصولگرایان تندرو ده‌ها گفت‌و‌گو با چهره‌های سیاسی جناح‌های مختلف در محکومیت اظهارات هاشمی منتشر کرده‌اند.

به گزارش روز سه‌شنبه (۱۳ بهمن‌ماه) خبرگزاری بسیج٬ محمدرضا تویسرکانی٬ مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج در یکی از این گفت‌و‌گو‌ها گفته که برخی دنبال این هستند که رهبری را «موروثی» کنند و «با نقشه‌های از قبل تعیین شده برای آن در کشور برنامه‌ریزی‌های خانوادگی انجام دهند».

وی شرکت حسن خمینی در رقابت‌های خبرگان و اظهارات هاشمی در حمایت از وی را با «پروژه» تعیین رهبری در دوران روح‌الله خمینی مقایسه کرده که از سوی «بعضی از شخصیت‌ها کلید خورد و منجر به قائم مقامی آقای منتظری شد».

توسیرکانی هشدار داده که‌‌ همان «فرجام تلخ» حسینعلی منتظری برای حسن خمینی هم «کلید زده شده است».

وی چنین فرجامی را برای هاشمی هم محتمل دانسته و از «بزرگان و دلسوزان نظام» خواسته وی را «نصیحت» کنند٬ چرا که «مسیری را که انتخاب کرده مسیری بدفرجام است».

تویسرکانی در اظهاراتی گلایه‌آمیز افزوده از حسن خمینی که خود را «یادگار امام» می‌داند «تعجب می‌کنیم که چرا از روش‌های غیر منطقی استفاده می‌کند».

همزمان عبدالله حاجی صادقی٬ جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه هم سخنان اعتراضی هاشمی علیه شورای نگهبان را «هوچی‌گری» دانسته و از اینکه امروز برای وی «قوم و قبیله ارجح بر قانون شده» انتقاد کرده است.

حاجی صادقی که پیشتر هاشمی را «کم‌ظرفیت» خوانده بود٬ گفته که «رفتار آقای هاشمی شبیه سخنان دشمنان شده است».

شجونی: مدیون نوح هستیم نه پسر نوح

مجتبی‌ ذوالنور٬ مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، نیز به هاشمی هشدار داد که «اگر نظام اسلامی رافت را کنار بگذارد باید این‌ها به کنار آقازادگان شان در اوین منتقل شوند».

وی افزوده است: هاشمی امروز حرف‌هایی می‌زند که «این حرف‌ها را حتی ما از زبان گوینده بی‌بی‌سی هم نمی‌شنویم و آن‌هایی که از اول انقلاب دشنه در قلب امام داشته‌اند نیز چنین سخنانی را به زبان نمی‌آورند».

جعفر شجونی٬ عضو جامعه روحانیت مبارز، هم با دفاع از عملکرد شورای نگهبان در ردصلاحیت‌ها٬ در واکنش به سخنان هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه همه به روح‌الله خمینی «مدیون» هستیم گفته است: «ما مدیون نوح هستیم اما مدیون پسر نوح نیستیم».

وی شورای نگهبان را از آب هم «پاک‌تر» دانسته و به حسن خمینی هشدار داده که هاشمی می‌خواهد او را هم «وارد باتلاقی که خودش در آن فرو رفته کند».

شجونی نیز به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار داده که دارد «به ریشه خود تیشه می‌زند و این کار‌ها و حرف‌ها به صلاحش نیست».

وی همچنین اظهار امیدواری کرده که حسن خمینی هم «تدبیر» کرده و «در زمین هاشمی بازی نکند».

خبرگزاری فارس نیز با انتشار خبری به نقل از یک «منبع آگاه» مدعی شده که با توجه به موضع‌گیری‌های تند هاشمی نسبت به ردصلاحیت حسن خمینی از سوی شورای نگهبان، جامعه روحانیت مبارز به صورت قطعی نام وی را از لیست خود حذف کرده است.

این در حالی است که محمدعلی موحدی‌کرمانی٬ دبیرکل جامعه روحانیت مبارز درباره حذف نام هاشمی از فهرست جامعتین {مدرسین و روحانیت} گفته که «اصلا جلسه‌ای که در آن این موضوع مطرح شود را نداریم و این سخن دروغ است».

رسانه‌های نزدیک به تشکیلات نظامی علاوه بر این با شماری از چهره‌های اصلاح‌طلب چون محمد ابطحی٬ مصطفی کواکبیان و عباس عبدی نیز گفت‌و‌گوهایی انجام داده‌اند و به نقل از آن‌ها اظهارات هاشمی را محکوم کرده‌اند.

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم٬ ابطحی در انتقاد از هاشمی گفته است «انتقاد تند آقای هاشمی رفسنجانی از شورای نگهبان را در این روز‌ها اصلا نمی‌فهمم».

خبرگزاری فارس هم نوشته است: عباس عبدی در یادداشتی عنوان کرده که انتقادهای هاشمی از شورای نگهبان به این علت بوده که او «عدم تایید و حضور حسن آقا در انتخابات را ترجیح می‌دهند، و یا می‌خواهند اگر احتمالا ایشان تایید شدند آن را به حساب ‌حرف‌های خود بگذارند و دیگران را مدیون خویش بدانند و با توجه به منطق سخنان ایشان انتظارشان از تبعات این مدیونی هم روشن است».

XS
SM
MD
LG