لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

دبیرکل سازمان ملل خواستار آشتی میان ایران و عربستان سعودی شد


دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه ۱۲ بهمن برای کاهش تنش میان ایران و عربستان سعودی از این دو رقیب منطقه‌ای خواست تا مصالحه کرده و مسئولیت‌پذیری متقابل داشته باشند.

بان کی مون که در کالج دفاع ملی عمان سخنرانی می‌کرد از تهران و ریاض خواست تا در تعاملات دو جانبه و منطقه‌ای «واقع‌گرایی، مسئولیت‌پذیری و مصالحه» را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، او همچنین ابراز امیدواری کرد که با برداشتن تحریم‌های ایران که ماه ژانویه صورت گرفت، «مسئولیت‌پذیری بیشتری برای منطقه» به ارمغان آورده شود.

انتظار می‌رود که دبیرکل سازمان ملل در جریان سفرش مذاکراتی با مقام‌های بلندپایه عمانی انجام دهد.

تنش میان ایران و عربستان که از سال‌ها قبل جریان داشته است ماه گذشته و پس از اعدام شیخ نمر النمر، روحانی ناراضی عربستانی از سوی ریاض، به اوج خود رسید و باعث حمله گروهی از تندروها به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد شد.

به دنبال این رویداد، ریاض روابط خود را با تهران قطع کرد و به دنبال آن برخی از کشورهای خاورمیانه شامل بحرین، کومور، جیبوتی و سومالی نیز از این سیاست پیروی کردند.

عمان از این سیاست پیروی نکرد. مسقط تماس‌های قدیمی با همسایگان مهم خود دارد و مرتباً به عنوان میانجی بی‌طرف در بحران‌های منطقه‌ای ایفای نقش کرده است.

این کشور، آن‌گونه که مقام‌های ایرانی بارها تأکید کرده‌اند، میانجی تهران و واشینگتن بر سر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بوده است که به توافق وین در تیرماه امسال انجامید.

عمان همچنین در تلاش است تا گفت‌وگوهای صلح میان گروه‌های رقیب را در جنگ داخلی یمن به نتیجه برساند. مسقط همچنین در آزادی شماری از گروگان‌های در اختیار شورشیان یمن نقش داشته است.

دبیرکل سازمان ملل در سخنان روز دوشنبه‌اش از عمان به دلیل «نقش منحصر به فرد خود برای پیوند میان مردم ... انجام مذاکره و پیدا کردن نقاط مشترک» ستایش کرد.

آقای بان در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مذاکرات صلح میان دولت مرکزی سوریه و شورشیان مخالف بشار اسد پرداخت که هم اکنون در ژنو و با میانجی‌گری استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل، در جریان است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی از گروه‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه خواست تا خواست شهروندان سوری را بر «منافع حزبی» خود ترجیح دهند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: «ما عمیقاً خوشحالیم که این مذاکرات آغاز شده است. این (گفت‌وگوها) زیادی تاخیر داشته است».

وی افزود: «من از همه گروه‌ها می‌خواهم که مسئله مردم سوریه را محور بحث‌های خود قرار دهند، و فراتر از منافع حزبی. شهروندان، شامل کودکان و زنان، بیشتر صدمه را از درگیری‌ها متحمل می‌شوند».

بان کی مون اظهار داشت: «ما بایستی فورا به جنگ، محاصره‌ها و سایر موارد نقض فاحش حقوق بشر که ویژگی این جنگ است، پایان دهیم».

جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده است، بر اساس آمار سازمان ملل، تاکنون ۲۶۰ هزار کشته بر جای گذاشته است. میلیون نفر نیز در داخل و خارج از این کشور آواره شده‌اند.

سازمان ملل امیدوار است در مذاکرات ژنو که جداگانه میان گروه‌های شورشی و نماینده دولت سوریه با نماینده سازمان ملل در جریان است، طرحی برای آتش‌بس فوری و تشکیل یک دولت فراگیر به نتیجه برسد.

XS
SM
MD
LG