لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

درخواست سازمان ملل متحد برای ریشه کن کردن گرسنگی در جهان


سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۸ آبان از رهبران جهان خواست که برای مبارزه و ریشه‌کن کردن سوء تغذیه به عنوان یک معضل جهانی که ثروتمندان و فقیران را تحت تاثیر قرار داده است اقدامات بیشتری انجام دهند.

مارگارت چان، رییس سازمان بهداشت جهانی، خطاب به هیات‌های شرکت کننده در دومین نشست بین‌المللی تغذیه در شهر رم گفت: «بخشی از جهان ناموزون ما هنوز از گرسنگی می‌میرد و بخش دیگر تا حد چاقی مفرط خود را انباشته می‌کند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان ۱۹۰ کشور جهان در نشستی که به طور مشترک توسط سازمان خواربار و کشاورزی و سازمان بهداشت جهانی ترتیب داده شده شرکت کردند. در این کنفرانس که ۲۲ سال پس از اولین نشست سوء تغذیه برگزار می‌شود پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان نیز شرکت دارد.

خانم چان افزود برای بعضی از کشورهای آسیایی و آفریقایی وارد کردن مواد غذایی از تولید آن ارزان‌تر است.

رییس سازمان بهداشت جهانی گفت: «با تولید صنعتی مواد غذایی به شکلی به شدت فرآوری شده و غیر سالم و با بهای بسیار ارزان، نظام غذایی دنیا شکسته شده است».

او از کشورهای جهان خواست «با ابتکارهای موثر با نهاد‌های مدنی، جامعه علمی و بخش خصوصی همکاری کرده و برای یافتن راه حل درست برای بهداشت مناسب تلاش کنند».

خبرگزاری فرانسه در ادامه می‌نویسد در دو دهه اخیر اقدامات بسیاری برای از بین بردن سوء تغذیه انجام شده است. آمار مبتلایان به سوء تغذیه در سال ۱۹۹۲ و همزمان با برگزاری اولین نشست حدود یک میلیارد نفر بود و در سال ۲۰۱۴ به ۸۰۵ میلیون نفر کاهش یافته است.

سوء تغذیه فقط گرسنگی نیست. به گفته کار‌شناسان دو میلیارد نفر در جهان از «گرسنگی پنهان» یا کمبود مواد مغذی مانند ویتامین آ، آهن و روی رنج می‌برند. در حالی‌که ۴۲ میلیون کودک و ۵۰۰ میلیون بالغ به چاقی یا چاقی مفرط مبتلا هستند.

مارگارت چان گفت: «سیاره ما در حال از دست دادن ظرفیت‌های لازم برای زندگی انسان‌ها با سلامت مناسب است. کسی پیش بینی نمی‌کند که رشد جمعیت جهان بر افزایش تولید مواد غذایی پیشی بگیرد. اما این مواد غذایی باید سلامت مردم را بهبود دهد».

نمایندگان کشورهای شرکت کننده در مراسم افتتاحیه، «اعلامیه رم در باره سوء تغذیه» و «یک برنامه کاری» را تصویب کردند.

هزینه هنگفت انسانی و اقتصادی

این اعلامیه نه تنها بر غذای سالم بلکه بر حل مشکل پرخوری و بی‌تحرکی تاکید می‌کند.

در این اعلامیه آمده است که «عوامل خطرزای مربوط به نوع تغذیه و فقدان فعالیت‌های جسمی مناسب ریشه ده درصد از ناتوانی جسمی و بیماری‌های جهان است».

در همین حال، مدیر کل سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد به شرکت کنندگان این نشست گفت: «هنوز به خط پایان نرسیده‌ایم. مسئولیت ما تبدیل این تعهدات به نتایج قطعی است. من امیدوارم در طول این نشست، شما نمایندگان اهدافی را اعلام کنید که حتی بالا‌تر از چیزی است که تا کنون بر سر آن توافق کرده‌ایم».

چهره‌های شاخص این نشست ملکه اسپانیا، پادشاه لستوو، ملیندا گیتس همسر بیل گیتس، جفری ساش اقتصاد‌دان و پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان بودند.

پاپ فرانسیس قرار است روز پنج شنبه در این نشست سخنرانی کند.

«برنامه عمل» که مکمل «اعلامیه رم در باره سوء تغذیه» است شامل ۶۰ توصیه به کشور‌ها برای توسعه و بکارگیری برنامه‌های ملی در جهت بهبود تغذیه و همچنین افزایش سرمایه گذاری در این زمینه است.

گرازیانو دا سیلوا مدیر سازمان خواربار و کشاوری سازمان ملل گفت: «بیایید با هم کار کنیم و نسلی باشیم که گرسنگی و سوء تغذیه را به تاریخ می‌سپارد».

XS
SM
MD
LG