لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

يونسکو تخريب بخشی از آثار تاريخی يمن را محکوم کرد


مديرکل يونسکو روز جمعه ۲۲ خرداد با انتشار بيانيه‌ای ضمن محکوم کردن تخریب بافت قديمی شهر صنعا، پایتخت یمن، این بخش از شهر را «قديمی‌ترين جواهر در بافت‌های شهری و معماری اسلامی» توصيف کرد و از کشته شدن غيرنظاميان نيز اظهار تاسف کرد.

ايرينا بوکووا در بخشی از اين بيانيه گفت: «ديدن تصاوير خانه‌های ويران شده و باغ‌های زيبای آنها بسيار دردناک است».

او از طرف‌های درگیر در جنگ خواست تا ميراث فرهنگی اين کشور را که میراث مردم يمن و تمام بشريت است حفظ کنند.

يونسکو می‌گويد که از زمان آغاز جنگ در يمن چندين مرکز باستانی مهم در اين کشور آسيب ديده‌اند. به گفته اين سازمان، طی حملات روز ۹ ژوئن بنای تاريخی الارضی متعلق به دوران عثمانی که در حاشيه ديوارهای قديمی شهر صنعا قرار دارد آسيب ديده است.

شاهدان عينی و منابع پزشکی در صنعا می‌گويند که در حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان حداقل پنج نفر کشته شده و تعدادی نیز زير آوار مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، شاهدان در محل حادثه می‌گويند که هدف اين حملات هوايی خانه يکی از رهبران ارشد شورشيان حوثی بوده است. موشک‌ها منفجر نشده‌اند ولی بر اثر اصابت آنها به زمين حداقل سه خانه قديمی ويران شده و تعدادی از خانه‌های همجوار ترک برداشته‌اند.

ساختمان اين منازل قديمی برای حفاظت به وسيله تيرهای بتونی به يکديگر وصل شده‌اند و اکنون احتمال داده می‌شود که بخش وسيعی از اين محله در بافت قديمی شهر صنعا فرو بريزد.

فعالان مدنی عکس ساختمان‌های آسيب ديده و تصوير افرادی را که زير آوار دنبال قربانيان می‌گردند روی شبکه اينترنت منتشر کرده‌اند. عکس‌های ديگری هم از اين منازل و بناهای قديمی قبل از بمباران منتشر شده است که در قلب بافت قديمی شهر و محله القاسمی قرار دارند و يکی از مهمترين جاذبه‌های توريستی شهر صنعا است.

تاريخ سکونت در بخش قديمی شهر صنعا به حدود دو هزار و پانصد سال پيش باز می‌گردد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی حمله به بافت قديمی شهر صنعا را تکذيب کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه سخنگوی اين ائتلاف گفت: «ما هيچ حمله‌ای به داخل شهر صنعا انجام نداده‌ايم و عامل اين تخريب انفجار انبار مهمات شورشيان بوده است».
به گفته اين مقام نظامی سعودی، چند روز قبل نيز يکی از انبارهای مهمات شيعيان حوثی در شهر صنعا منجر شده بود و بعيد نيست که ويرانی روز جمعه نيز ناشی از انفجار مشابهی در انبارهای مهمات آنها باشد.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از ۲۶ مارس حملات هوايی عليه شيعيان حوثی و متحدان آنها را آغاز کرد. بر اثر حملات هوايی و نبردهای زمينی بين گروه‌های رقيب تاکنون بيش از هزار نفر کشته شده‌اند که ۲۳۴ نفر از آنها کودکان هستند.

همچنين طبق ارزيابی‌های سازمان ملل متحد، بيش از يک ميليون نفر آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG