لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

یونیسف: خشونت‌های خاورمیانه ۱۳ میلیون کودک را از تحصیل بازداشته است


نمایی از کودکان آواره سوری در اردوگاه «باب السلمه».
نمایی از کودکان آواره سوری در اردوگاه «باب السلمه».

سازمان ملل روز پنجشنبه ۱۲ شهریور اعلام کرد که بیش از ۱۳ میلیون کودک به دلیل خشونت‌ها در خاورمیانه از تحصیل بازمانده‌اند و هشدار داد که اگر این کودکان به کلاس‌های درس باز نگردند، «امیدهای یک نسل» بر باد خواهد رفت.

در گزارش صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، که به بررسی اثرات خشونت‌ها بر تحصیل کودکان در شش کشور و سرزمین در خاورمیانه پرداخته است، تاکید شده که هشت هزار و ۸۵۰ مدرسه به دلیل درگیری‌ها دیگر قابل استفاده نیستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این گزارش جزئیاتی درباره دانش آموزان و آموزگارانی که هدف حملات مستقیم قرار گرفته‌اند، کلاس‌هایی که به عنوان پناهگاه استفاده می‌شوند و کودکانی که برای دادن امتحانات‌شان ناچارند از خط مقدم رد شوند، آمده است.

پیتر سالاما، مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا، در این زمینه گفته است: «کودکان اثرات مخرب درگیری‌ها را مستقیما حس می‌کنند. این وضعیت نه تنها شامل تخریب‌های فیزیکی مدارس است بلکه همچنین دربرگیرنده نومیدی است که نسلی از دانش آموزان دچار آن شده و آرزو‌ها و امید‌های‌شان را برباد رفته می‌بینند».

یونیسف تنها در سال گذشته، ۲۱۴ حمله به مدارس در سوریه، عراق، لیبی، سرزمین‌های فلسطینی، سودان و یمن را ثبت کرد.

به گفته صندوق کودکان سازمان ملل، تحصیل در سوریه که چهار سال و نیم است درگیر جنگ داخلی است، «هزینه بالایی» دارد.

از زمان آغاز درگیری‌های این کشور در سال ۲۰۱۱، از هر چهار مدرسه یکی تعطیل شده است و دو میلیون کودک را از تحصیل محروم کرده و نیم میلیون نفر را نیز در خطر از دست دادن دسترسی به مراکز آموزشی قرار داده است.

این گزارش اشاره کرده که بیش از ۵۲ هزار آموزگار نیز کار خود را ترک کرده‌اند و نظام آموزشی سوریه را با خلاء بزرگی روبرو کرده است.

یونیسف می‌گوید: «حتی آن دسته از آموزگاران سوری که به عنوان پناهنده به کشورهای دیگر رفته‌اند، با موانعی برای بازگشت به کارشان روبرو هستند».

این سازمان بین المللی اشاره کرده که یکی از بد‌ترین حملات مستقیم به مدارس در خاورمیانه، در یمن اتفاق افتاد که در جریان تهاجم به دفتر آموزگاران در شهر غربی عمران، ۱۳ معلم و چهار دانش آموز کشته شدند.

یونیسف افزوده است: «کشتار، آدم ربایی و بازداشت خودسرانه دانش آموزان، آموزگاران و کارکنان نظام آموزشی به امری عادی تبدیل شده است».

از زمان آغاز حملات عربستان سعودی به یمن، صد‌ها مدرسه و موسسه آموزشی در این کشور تعطیل شده‌اند. برخی از این مدارس نیز به عنوان سنگر نیروهای درگیر در نبردهای داخلی این کشور تبدیل شده است.

در نوار غزه که سال گذشته شاهد جنگی ۵۰ روزه میان شبه نظامیان حماس و اسرائیل بود که ۲۲۰۰ کشته از ناحیه فلسطینی‌ها و ۷۳ کشته در طرف اسرائیلی بر جای گذاشت، به گفته یونیسف، حداقل ۲۸۱ مدرسه آسیب دیده و هشت مدرسه نیز کاملا تخریب شده است.

XS
SM
MD
LG