لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

واشینگتن درباره حملات تروریستی علیه منافع آمریکا در سراسر جهان هشدار داد


اریک هولدر (راست) دادستان کل آمریکا و رابرت مولر، رییس اف بی آی، روز سه شنبه از کشف توطئه دو ایرانی برای کشتن سفیر عربستان در واشینگتن خبر دادند.
اریک هولدر (راست) دادستان کل آمریکا و رابرت مولر، رییس اف بی آی، روز سه شنبه از کشف توطئه دو ایرانی برای کشتن سفیر عربستان در واشینگتن خبر دادند.
به دنبال اعلام خبر کشف توطئه دو ایرانی برای قتل سفیر عربستان در آمریکا، واشینگتن به آمریکایی های سراسر جهان نسبت به حملات بالقوه تروریستی علیه منافع این کشور هشدار داد. همزمان باراک اوباما این توطئه را «نقض آشکار قانون ایالات متحده و بین المللی» خوانده است.

وزارت خارجه ایالات متحده شامگاه سه شنبه تاکید کرد که طرح توطئه خنثی شده ممکن است حاکی از تمرکز فعالیت‌های تروریستی دولت ایران بویژه علیه دیپلمات‌های کشورهایی باشد که موضع منتقدانه ای در برابر حکومت تهران دارند.

در هشدار وزارت خارجه ایالات متحده همچنین آمده است حملات تحت حمایت ایران ممکن است در ایالات متحده یا کشورهای دیگر صورت گیرد.

وزارت خارجه آمریکا این هشدار را تا ۱۱ ژانویه سال ۲۰۱۲ برقرار کرده است.

مقام های آمريکا روز سه شنبه دو ايرانی را به تلاش برای حمله به سفارتخانه های عربستان سعودی و اسرائيل در واشينگتن و همچنين ترور عادل الجبیر، سفير عربستان سعودی در آمريکا متهم کردند.

اين دو ايرانی، «منصور ارباب سيار»، ۵۶ ساله، و «غلام شکوری» معرفی شده اند. منصور ارباب سيار دارای تابعيت ايرانی - آمريکايی است و هم اکنون در بازداشت به سر می برد، ولی غلام شکوری فراری است و گفته می شود که وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران است.

در همین حال، سفارت عربستان سعودی در واشنگتن از ایالات متحده به خاطر اقدام برای خنثی کردن آنچه که گفته می شود توطئه ای برای قتل سفیر آن کشور بوده قدردانی کرده است.

اطلاعیه سفارت عربستان سعودی توطئه ادعا شده را «نقض بی شرمانه معیارهای بین المللی که با اصول بشریت همخوانی ندارد» توصیف کرده است.

کاخ سفید نیز گفته است که باراک اوباما در تماس تلفنی با سفیر عربستان سعودی در واشینگتن یادآور شده که ایالات متحده توطئه یاد شده را «نقض آشکار قانون ایالات متحده و بین المللی» می داند.

در واکنش به این اخیار، وزارت امور خزانه داری ایالات متحده روز سه شنبه هر گونه اموال مرتبط با پنج فرد را که گفته می شود در این رابطه نقش داشته اند، مسدود کرد.

این پنج فرد شامل دو مرد متهم به این توطئه یاد شده و نیز سه مرد دیگر مرتبط با نیروی قدس گزارش شده اند.

از سوی دیگر، محمد خزاعی، سفیر ایران در سازمان ملل در نامه ای به بان گی مون، دبیرکل این سازمان ادعاهای ایالات متحده را محکوم کرده است.

محمد خزاعی در این نامه ادعاها درباره توطئه چینی تهران برای قتل سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده را «دارای انگیزه های سیاسی» و یک «توطئه شرورانه» خوانده که برای انحراف توجه آمریکاییان از مشکلات اقتصادی و اجتماعی شان طراحی شده است.

سفیر ایران در سازمان ملل در نامه به دبیرکل این سازمان نوشته است ایران که قربانی تروریسم بوده است همواره تمامی اشکال تروریسم را محکوم کرده است.

محمد خزاعی در این نامه همچنین اسرائیل را به ترور دانشمندان هسته ای ایران با حمایت ایالات متحده متهم کرده است.
XS
SM
MD
LG