لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

حکم دستگیری مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان «صادر شده است»


شرکت‌های هواپیمایی ایران رقمی بالغ بر یک هزار میلیارد تومان نیز به شرکت ملی نفت ایران بابت سوخت بدهکار هستند.
شرکت‌های هواپیمایی ایران رقمی بالغ بر یک هزار میلیارد تومان نیز به شرکت ملی نفت ایران بابت سوخت بدهکار هستند.

یک مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد که حکم جلب قضایی مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان به دلیل نپرداختن بدهی‌های این شرکت هواپیمایی صادر شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایسنا و مهر، غلامحسین باقریان روز چهارشنبه دوم تیرماه گفته که به رغم برگزاری جلسه‌های متعدد و هشدارهای لازم، برخی از شرکت‌های هواپیمایی مطالبات خود به شرکت فرودگاه‌ها را پرداخت نکرده و به «هشدار‌ها و اولتیماتوم‌های صادره شده... مبنی بر بکارگیری راهکار قضایی» توجهی نشان ندادند.

وی هواپیمایی آسمان را از جمله شرکت‌های بدهکار دانست که حاضر به پرداخت بدهی‌های خود نشده و شرکت فرودگاه‌ها «در این زمینه اقدام به گرفتن حکم جلب مدیرعامل شرکت آسمان» کرده است.

وی گفته است که «شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در حال حاضر بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان از شرکت‌های هواپیمایی طلبکار است».

به گفته آقای باقریان، بدهی شرکت هواپیمایی آسمان «حدود ۲۰ درصد از ۷۰۰ میلیارد تومان کل بدهی شرکت‌ها» است که «معادل ۱۴۰ میلیارد تومان» می‌شود.

سردار حسین علایی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان است که از سال ۱۳۹۲ این سمت را عهده دار است.

هواپیمایی آسمان در سال ۱۳۵۹ از ادغام چهار شرکت هوایی ایر تاکسی، پارس ایر، ایر سرویس و هور آسمان تشکیل شد و سال ۱۳۸۱ به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد.

سایت هواپیمایی آسمان می‌گوید که با ۳۳ فروند هواپیما به ۴۰ شهر داخلی و ۱۳ کشور خارجی «پرواز منظم» دارد.

غلامحسین باقریان، عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، اردیبهشت ماه امسال هم گفته بود که پرونده چهار شرکت هواپیمایی، قضایی شده است که دو ایرلاین فعال نیستند و شرکت‌های هما و آسمان نیز هنوز بدهی‌های خود را پرداخت نکرده‌اند.

پیشتر مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر داده بود که ماهان نیز از جمله ایرلاین‌هایی است که بدهی‌های خود را تسویه نکرده است.

وی گفته بود: بخش عمده‌ای از بدهی ایرلاین‌ها که ایجاد شد بابت افزایش نرخ تعرفه شرکت فرودگاه‌ها بدون اطلاع ایرلاین‌ها در اوایل سال ۹۱ بود. ایرلاین‌ها با افزایش بیش از پنج برابری تعرفه خدمات فرودگاهی مواجه شدند و حجم بدهی‌ها به ناگهان افزایش یافت.

آقای اسعدی سامانی، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را متهم کرده بود که «در برخی از فرودگاه‌ها به صورت موردی به دلیل عدم تسویه بدهی ایرلاین‌ها، با بستن کانترهای پروازی یا ‌همکاری نکردن با پرسنل شرکت‌های پروازی، در حال جبران مافات هستند».

این در حالی است که غلامحسین باقریان در سخنان روز چهارشنبه‌اش این موضوع را تکذیب کرده و گفته است: «از آنجا که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران قصد نداشته تا برای مسافران هوایی مشکلی پیش آید، تعامل با شرکت‌های هواپیمایی برای پرداخت بدهی‌هایشان را ادامه و حتی کاهش هزینه‌های فرودگاهی برای این شرکت‌ها را در دستور کار قرار داد».

وی با اشاره به «آزادسازی نرخ بلیط هواپیما» که باعث افزایش درآمد شرکت‌های هواپیمایی «تا ۲۰ درصد» شده است»، اظهار داشت: «با وجود کاهش نرخ هزینه‌های فرودگاهی و افزایش درآمد شرکت‌های هواپیمایی، برخی از این شرکت‌ها از پرداخت بدهی‌های‌شان سر باز زدند».

برخی گزارش‌های منتشره حاکی است که شرکت‌های هواپیمایی ایران علاوه بر ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی به شرکت فرودگاه‌ها، رقمی بالغ بر یک هزار میلیارد تومان به شرکت ملی نفت ایران بابت سوخت بدهکار هستند و دولت یازدهم اخیرا تها‌تر شدن این بدهی‌ها را با بخش‌های مختلف تصویب کرده است.

XS
SM
MD
LG