لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

سخنگوی ويکی ليکس: ما فضای رسانه ها را دگرگون کرديم


کریستین هارفنسون (راست) سخنگو همراه با جولین آسانژ، بنیانگذار سایت ویکی لیکس
کریستین هارفنسون (راست) سخنگو همراه با جولین آسانژ، بنیانگذار سایت ویکی لیکس
سخنگوی وب سايت افشاگر « ويکی ليکس» مدعی است که فعاليت های اين وب سايت فضای کار رسانه ها را متحول کرده است. اما درعين حال ديگران معتقدند که « ويکی ليکس» با وجود ادعای خود مبنی بر ضرورت شفافيت مطلق در عرصه گردش اطلاعات در سيستم کار درونی خود چنين شفافيتی را رعايت نمی کند.

راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی در مورد اين موضوع و اهداف و روش های کار اين وب سايت با کريستين هارفنسون گفت و گو کرده است.

« کريستين هارفنسون» در مورد انتقادهای موجود به پنهانکاری در شيوه کار درونی « ويکی ليکس » می گويد که ما نام و مشخصات برخی از منابع اطلاعاتی خود را برملا نمی کنيم ولی با توجه به خطرات احتمالی که ممکن است اين افراد را تهديد کند به نظر ما کار درستی است. مسلما ميزان و دليل پنهانکاری در «ويکی ليکس» به هيچ عنوان با دستگاه های امنيتی و نظامی دولت ها قابل مقايسه نيست. در هر حال مهم اين است که اکثريت مخاطبان و افکار عمومی به خوبی از روش کار و اهداف ما مطلع اند.

موضوع ديگری در مورد نحوه کار « ويکی ليکس» که انتقادهايی را مطرح ساخته انتشار يکسويه اطلاعات محرمانه و ندادن فرصت و امکان برابر به طرف مقابل برای طرح نظرات و يا دفاع از اقدامات خود است.

« کريستين هارفنسون» سخنگوی « ويکی ليکس» معتقد است که دادن اين فرصت به دستگاه ها يا موسساتی که اطلاعات آنها برملا می شود ضرورتی ندارد چون خود اطلاعات برملا شده به حد کافی گويا هستند. اين اطلاعات واقعی و مستند هستند تاکنون کسی در اين مورد ترديد يا ادعايی نداشته است.
بنابراين مردم خود با مطالعه اين اسناد و اطلاعات می توانند قضاوت کنند.

به گفته وی مسئولان و سردبيران « ويکی ليکس» درست مثل هر موسسه رسانه ای ديگر ابتدا در مورد اطلاعات دريافتی ارزشيابی و بررسی های لازم را انجام می دهند و سپس مثل هر سردبير ديگر تصميم می گيرند که چه بخش از آنها را منتشر کنند.

کریستین هارفنسون می گوید که «ويکی ليکس» با مجموعه گسترده ای از رسانه ها در سطح جهان در ارتباط است
به دنبال انتشار اسناد ديپلماتيک دولت آمريکا فعاليت های افشاگرانه « ويکی ليکس» جنجال و توجه فراوانی به خود جلب کرد و بسياری از رسانه ها در کشورهای مختلف مطالبی را منتشر کردند که ادعا می شد منبع آن « ويکی ليکس» است. اين وضعيت ابهام و سردرگمی فراوانی ايجاد کرده و دقيقا مشخص نبود کدام روزنامه ها يا رسانه ها واقعا مطالب خود را از « ويکی ليکس» دريافت کرده اند.

« کريستين هارفنسون» می گويد که « ويکی ليکس» با مجموعه گسترده ای از رسانه ها در سطح جهان در ارتباط است و بنابراين نمی تواند تک تک جزييات مطالبی را که آنها به « ويکی ليکس» نسبت می دهند بررسی کند. بهترين راه برای تشخيص صحت هر يک از گزارشها اين است که به وب سايت « ويکی ليکس» مراجعه کرده و برآن اساس صحت و يا سقم گزارش مزبور را تعيين کرد.

« ويکی ليکس» در آغاز فعاليت خود با پنج روزنامه مهم درکشورهای غربی همکاری می کرد از جمله نيويورک تايمز در آمريکا، گاردين در بريتانيا، اشپيگل در آلمان ، لوموند در فرانسه و ال پاييس در اسپانيا.

ولی به گفته « کريستين هارفنسون» اکنون دامنه همکاری اين وب سايت گسترش يافته و روزنامه ها و رسانه های بيشتری از جمله در آسيا و يا اروپا را شامل می شود. از اين طريق « ويکی ليکس» می تواند مطالب جالب و مورد توجه هر منطقه و يا کشور را به شکل مستقيم تری در اختيار افکار عمومی قرار دهد.

« کريستين هارفنسون» در بخش پايانی گفت و گوی خود با راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی می گويد که در مورد نحوه کار و اهداف « ويکی ليکس» سوء تفاهم های زيادی وجود دارد ولی اين مسئله به مرور دارد تغيير می کند. رسانه های جا افتاده و قديمی تری متوجه می شوند که « ويکی ليکس» در حقيقت يک عرصه جديدی است که به عالم فعاليت رسانه ای افزوده شده و تحت تاثير فعاليت های خود نحوه کار رسانه ها را متحول کرده است.

اين تاثير به حدی عميق بوده که اکنون تعداد چشمگيری از رسانه های بزرگ و سنتی افزودن بخشی شبيه به « ويکی ليکس » به وب سايت های خود را دارند بررسی می کنند.

بنابر اين به مرور زمان ما شاهد درک درست تری از فعاليت و اهداف « ويکی ليکس» هستيم و به موازات آن به ضرورت افزايش شفافيت در چرخش اطلاعات توجه بيشتری می شود.
XS
SM
MD
LG