لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

اخبار ضد و نقیض از احضار یونسی به دادسرای ویژه روحانیت


در حالی که خبرگزاری‌های وابسته به سپاه پاسداران از احضار علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهوری ایران، به دادسری ویژه روحانیت و «بازپرسی» از او خبر داده‌اند، معاون آقای یونسی این خبر را تکذیب کرده است.

به گفته خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، آقای یونسی پس از سخنان اخیرش درباره عراق به دادسری ویژه روحانیت احضار و روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند در این دادسرا «بازپرسی» شده است.

این دو خبرگزاری جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نکرده‌اند.

ساعاتی پس از انتشار این خبر‌ها، معاون آقای یونسی اعلام کرد که دستیار ویژه رییس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، «به مراجع قضایی احضار نشده است».

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، سعید زارع انتشار چنین اخباری را «ادامه فشار به دولت» خواند و افزود: «برخی گروه‌ها به دنبال حاشیه‌سازی برای دولت هستند و می‌خواهند در روند کاری دولت اخلال ایجاد کنند.»

وی اضافه کرد: «کار صحیح و حرفه‌ای نیست که برخی رسانه‌ها اخبار خود را بدون منبع و تنها برای حاشیه سازی منتشر کنند».

انتشار خبر احضار آقای یونسی در حالی است که وی ظرف ده روز گذشته از سوی رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی نزدیک به اصولگرایان شدیدا مورد انتقاد قرار گرفته بود.

روز ۲۳ اسفند نیز ۲۱ نماینده مجلس از حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، خواسته بودند تا دستیار ویژه خود در امور اقوام و اقلیت‌ها را برکنار کند.

علی یونسی روز ۱۷ اسفند در همایش «ایران؛ نام، مردم، سرزمین» گفته بود: «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی ما است بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ما است».

این در حالی است که مقام‌های دولتی معتقدند که اظهارات آقای یونسی «تحریف شده» است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ‌روز ۲۳ اسفند در مصاحبه‌ای با خبرگزاری الرای عراق، برخی برداشت‌ها از سخنان علی یونسی را «غیردقیق و جهت دار» خواند که به گفته وی با هدف ایجاد اختلاف میان کشورهای منطقه منتشر شده ‌است.

آقای یونسی نیز روز ۱۹ اسفند ضمن ارائه توضیحی درباره سخنان پیشین خود اعلام کرد که ایران به هیچ وجه در صدد مخدوش شدن تمامیت ارضی و استقلال کشور‌ها به ویژه عراق نیست.

وی در مصاحبه‌ با شبکه العالم گفت: «آنچه که من گفتم دقیقا این است که در گذشته در فلات ایران امپراتوری‌های بزرگی به نام ایران در زمان هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان بودند که کشورهای منطقه عضو آن امپراتوری بودند؛ ولی امروز نه بار دیگر دولت عثمانی باز می‌گردد، و نه امپراتوری عربی؛ و نه اینکه بنا است امپراتوری ایرانی بازگردد؛ امروز آنچه که می‌تواند جایگزین امپراتوری‌های گذشته باشد هماهنگی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو فلات ایران است».

سخنان دستیار ویژه رییس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، پیش از این نیز بار‌ها اعتراض اصولگرایان ایران و مقامات قوه قضائیه را سبب شده بود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران روز ۱۱ اسفند در واکنش به سخنان آقای یونسی مبنی بر نقض حقوق بشر در زندان‌های ایران گفته بود: «اینکه یک مقام رسمی بخواهد حرف بدون ارائه اسناد و مدارک بزند، حتما خلاف و در پاره‌ای از موارد قابل پیگیری است».

آقای یونسی روز ششم اسفندماه، نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی را به «عناصر تندرو» و «خودسر» نسبت داده و گفته بود: «عناصر تندرویی هستند که در برخی مراکز قدرت نفوذ کرده و با اعمال خودسرانه و نقض حقوق شهروندی، برای جمهوری اسلامی ایران مسئله‌سازی می‌کنند».

در اردیبهشت ماه نیز اظهارات آقای یونسی در مورد پیشنهاد بازگرداندن نماد شیر و خورشید به جای هلال احمر جنجال ‌برانگیز شده بود.

دستیار ویژه رییس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، روز ۱۴ اردیبهشت در شیراز با بیان اینکه شیر و خورشید در پرچم سابق ایران «نماد حضرت علی و حضرت محمد» است، پیشنهاد کرده بود که این نماد جایگزین نماد هلال احمر شود.

XS
SM
MD
LG