لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۱

دهمين سال فعاليت یوتیوب؛ رقابت شديد با فیس‌بوک


۱۰ سال از راه اندازی شبکه اجتماعی اشتراک ويديوی «يوتيوب» می‌گذرد که فعاليت خود را با پخش قطعه فيلمی با عنوان« من در باغ وحش» آغاز کرد. اين وبسايت که اکنون متعلق به شرکت گوگل است، پخش و اشتراک ويدئو روی شبکه اينترنت را در احاطه خود دارد. اما اين انحصار تا چه مدت ديگری ادامه خواهد يافت؟

به گزارش خبرگزاری رويترز، شرکت فیس‌بوک در آخرین آمار خود که روز دوم اردیبهشت اعلام شد، گفته که در حال حاضر، مشترکان آن روزانه چهار ميليارد ويدیو را روی اين شبکه اجتماعی تماشا می کنند. اين رقم در ماه ژانويه سال جاری میلادی – حدود چهار ماه پیش -حدود سه ميليارد و در سپتامبر سال ۲۰۱۴ حدود یک ميليارد نفر بوده است.

اعلام همين آمار از افزايش سهم فیس‌بوک در عرضه ويدیوی آنلاين کافی بود تا تعدادی از شرکت‌های معاملات سهام روز سوم اردیبهشت ماه، پيش‌بينی خود از ارزش سهام فیس‌بوک را بالا ببرند. در حالی‌ که طی سه ماهه اول سال جاری ميلادی، ميزان درآمد اين شرکت در دو سال اخير پايين ترين نرخ رشد را داشته است.

به نظر شماری از کارشناسان يکی از عرصه‌های مهم افزايش درآمد شرکت فیس‌بوک، تبليغات ويدیويی است.

«مارک ماهونی» کارشناس يک شرکت سرمايه گذاری مالی می‌گويد:«اينترنت در حال از دست دادن نقش سابق خود در تبليغات ويدیويی و موبايل است و شرکت فیس‌بوک ممکن است بزرگترين برنده اين تغيير باشد.»

طبق ارزيابی او بهای سهام شرکت فیس‌بوک حدود ۱۷ دلار افزايش خواهد يافت و از ۸۸ به ۱۰۵ دلار خواهد رسيد.

شرکت گوگل آمار تعداد مراجعه به يوتيوب و رقم درآمد اين وبسايت را منتشر نمی‌کند اما اين شرکت اعلام کرده که در ژانويه سال ۲۰۱۲ تعداد مراجعه يوتيوب روزانه بيشتر از چهار ميليارد مورد بوده است. اين هفت سال پس از آن بود که «جاود کريم» يکی از موسسان يوتيوب، قطعه ويدئويی از گردش خود در باغ وحش را روی اين شبکه نوپا منتشر کرد.

يک موسسه محاسبات سرمايه گذاری تخمين می‌زند که تعداد مراجعه روزانه به شبکه يوتيوب تا پايان سال جاری میلادی به مرز ۸ ميليارد مورد و درآمد آن به ۵.۹ ميليارد دلار خواهد رسيد. همين موسسه پيش‌بينی می‌کند که درآمد فیس‌بوک از محل نمايش ويدیو در سال جاری به يک ميليارد دلار برسد.

فیس‌بوک در سال ۲۰۱۴ ابزار خودکار پخش آگهی های ويدیويی را راه‌اندازی کرد. سهم آگهی های موبايل در کل درآمد فیس‌بوک از محل آگهی‌های تجاری در سه ماهه اول سال جاری از ۵۹ به ۷۳ درصد افزايش يافته است.

«شريل سندبرگ» مدير بخش اجرایی شرکت فیس‌بوک روز دوم اردیبهشت ماه گفت:«ما معتقديم که با توجه به نقش مهم ويدیو برای تلفن‌های موبايل، در آينده تعداد زيادی از شرکت‌های فعال در بازار به اين روش روی خواهند آورد.»

او افزود:« امروزه بيش از ۷۵ درصد از موارد تماشای ويدیو روی شبکه فیس‌بوک از طريق تلفن‌های موبايل انجام می شود وبه نظر ما اين روش در سال‌های آينده اهميت بيشتری پيدا خواهد کرد».

خبرگزاری رويترز يادآوری می‌کند که ارقام مربوط به درآمد فیس‌بوک در سه ماهه اول سال جاری نشان می‌دهند که نرخ رشد درآمد عمومی اين شرکت پایين‌تر از حدی بوده که بازار مالی پيش بينی می‌کرد. ولی در زمينه آگهی‌های تجاری درآمد اين شرکت با ۴۶ درصد افزايش در سه ماهه اول سال به حدود ۳.۳ ميليارد دلار رسيده است.

نرخ سهام شرکت فیس‌بوک در پايان معاملات روز دوم اردیبهشت ماه به نسبت سال گذشته، حدود ۳۰ درصد افزايش نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG