لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

آمانو در تهران: مذاکرات فشرده است ولی به خوبی پیش می رود


کنفرانس مطبوعاتی مشترک سعید جلیلی با یوکیا آمانو
کنفرانس مطبوعاتی مشترک سعید جلیلی با یوکیا آمانو
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که در تهران به سر می برد، روز دوشنبه با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده و گفت مذاکرات دو طرف به صورت فشرده دنبال می شود ولی پیشرفت خوبی هم دارد و رو به جلو است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای آمانو در تهران گفت: «ما مذاکرات بسیار فشرده ای را پیگیری می کنیم که موضوعات گسترده ای را دربرمی گیرد ولی دو طرف در فضایی مثبت کار را دنبال می کنند.» واحد مرکزی خبر هم در گزارشی به نقل از آقای آمانو اعلام کرد شرایط مناسبی برای گفت وگو و همکاری فراهم شده است.

ایران و کشورهای موسوم به پنج علاوه به یک، قرار است این هفته دور دوم مذاکرات خود را در بغداد برگزار کنند. دور اول گفت وگوها در استانبول انجام شد که هر دو طرف از آن ابراز رضایت کردند.

آقای آمانو همچنین گفته است: «پیشرفت مذاکرات میان ایران و آژانس تاثیر مناسبی بر مذاکرات پیش رو میان ایران و کشورهای پنج به علاوه یک خواهد داشت. هرچند موضوع این دو مذاکره متفاوت است اما با این حال، مکمل دیگری هم هست.»

سعید جلیلی پس از جلسه مشترک با آقای آمانو و فریدون عباسی دوانی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «همه چیز خوب است و مذاکرات درست پیش می رود و امیدواریم در آینده همکاری های مناسبی را دنبال کنیم.»

کشورهای آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه همراه با آلمان، موسوم به گروه ۵+۱، در تلاش‌اند تا از طریق گفت‌وگو، ایران را به همکاری برای حل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در خصوص ماهیت و اهداف برنامه هسته‌ای تهران ترغیب کنند.

ایران متهم است که در پوشش فعالیت‌های هسته ای خود در صدد دستیابی به دانش لازم برای ساخت بمب هسته‌ای است. جمهوری اسلامی این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند و می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران تنها مصارف غیرنظامی دارد.

يک روز پيش از سفر آمانو به تهران، رهبران گروه هشت در واشينگتن اعلام کردند که درباره برنامه هسته‌ای ايران همصدا هستند. باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا، نيز با لحنی متفاوت اظهار داشت که وی به گفت‌و‌گوهای ايران و ۱+۵ اميدوار است.

اوباما حتی گفت که اميدوار است راه حلی به دست آيد که حق حاکميت ملی ايران را محترم بشمارد و در همين حال شامل تعهدات بين المللی ايران نيز باشد.

۲۰۳ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم روز یکشنبه در بیانیه ای و پیشاپیش مذاکرات بغداد در مورد پرونده اتمی ایران گفته‌اند «اکنون نوبت غرب است که در برابر ملت ایران اعتماد‌سازی کند.»

نمایندگان یاد شده گفته اند: «هشدار ما به گروه ۱+۵ این است که به حقوق ملت ایران احترام بگذارند و در مبنای عهدنامه ان پی تی عمل کنند و سیاست تقابل با جمهوری اسلامی را به سیاست تعامل تغییر دهند.»
XS
SM
MD
LG