لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

عبادی: قوه قضاییه، هزینه جایزه حقوق بشر را صرف آموزش کند


محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه جمهوری اسلامی گفته که به نظام قضايی مبتنی بر شرع افتخار می‌کند و از احکامی مانند قصاص و سنگسار هم به گفته او «ناراحت نيستيم.»

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، آقای لاريجانی اين سخنان را در «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» بيان کرده است. محمد جواد لاريجانی پیشتر از تعيين جايزه ای به مبلغ ۳۰ هزار يورو از سوی ايران برای افرادی خبر داد که به گفته وی بيشترين فعاليت حقوق بشری را داردند.

رادیو فردا در گفت وگو با شيرين عبادی، ‌فعال حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل که در آمريکا به‌سر می‌برد، ارزيابی او را از گفته های محمدجواد لاريجانی و جايزه حقوق بشری ۳۰ هزار يورويی ايران پرسيده است.

***

خانم عبادی، ارزیابی شما از گفته‌های رییس قوه قضاییه ایران و تعیین جایزه برای افراد فعال در حوزه حقوق بشر چیست؟

شيرين عبادی: اين را در حقيقت يک نمايش حکومتی برای پوشاندن نقض حقوق بشر ارزيابی می‌کنم. کشوری که خودش بالاترين ميزان نقض حقوق بشر را دارد تا حدی که در رديف کره شمالی برايش گزارشگر ويژه تعيين شده است. جا دارد يادآوری کنم که فقط آقای احمد شهيد در اين دوران،‌ گزارشگر ويژه حکومت جمهوری اسلامی نبودند. در سال‌های قبل موريس کاپيتورن و گاليندوپل هم گزارشگر بودند. يعنی دولت ايران فقط يک دوره محدوده ۹ ساله گزارشگر ويژه نداشته است. همواره به قدری مرتکب نقض حقوق بشر شده که يک مبصر و آقا بالاسر برايش گذاشته اند که کارهايش را گزارش بدهد. چنين رژيمی برای اين‌که سرپوش بگذارد روی کارهای خلاف حقوق بشر خودش، آمده و اعلام می‌کند که می‌خواهد جايزه بدهد. اين جايزه را بهتر است صرف آموزش کارکنان قوه قضائيه کنند تا اين که اين چنين مرتکب نقض حقوق بشر نشوند و ما شاهد آن چنان احکام غيرعادلانه نباشيم.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ايلنا، آقای لاريجانی حقوق بشر جهانی را سکولار خوانده و آن را رد کرده و گفته که بايد برای حقوق بشر اسلامی منشوری تدوين بشود. به نظر شما در اجرای مقررت حقوق بشر آيا تفاوت مذاهب و مليت‌ها می‌توانند نقشی داشته باشند؟

آقای لاريجانی به درست نبودن ادعای خودشان واقف هستند و می‌دانند که حقوق بشر قابل انطباق با هر فرهنگ و هر مذهبی است. وقتی که حقوق بشر می‌گويد که منع شکنجه،‌ آيا آقای لاريجانی معتقد است که شکنجه چيز خوبی است؟ وقتی حقوق بشر می‌گويد که اعدام کمتر از هجده سال ممنوع است،‌ آيا ايشان ادعا می‌کنند که چنين چيزی در اسلام مورد تاييد و تکريم است؟ وقتی حقوق بشر می‌گويد که منع هر گونه تبعيض بين افراد بر اساس جنسيت و يا مذهب و يا قوميت و يا نژاد، آيا ايشان ادعا می‌کند که اسلام تبعيض را تاييد می‌کند؟ بنابراين اين‌ها حرف‌هايی است که بارها و باره ايشان زده‌اند. صرفا‌ً برای اينکه از پاسخگويی به يک پرسش مهم سرباز زنند و آن سئوال مهم اين است که چرا حکومت ايران اين چنين مرتکب نقض حقوق بشر می‌شود؟

خانم عبادی، همين آقای محمد جواد لاريجانی دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه جمهوری اسلامی گفته که ما به نظام قضائی مبتنی بر شرع خودمان افتخار می‌کنيم و از احکامی مانند قصاص و سنگسار هم ناراحت نيستيم و افتخار می‌کنيم. آيا به نظر شما او با اين حرف‌ها غرب را به چالش فراخوانده يا منظور ديگری دارد؟

به نظر من گفتن اين حرف‌ها از کسی که رييس قسمت حقوق بشر قوه قضائيه است ماهيت اين رژيم را بيش از پيش آشکار می‌کند. يعنی کسی که خودش مسئول رسيدگی به موارد نقض حقوق بشر است، می‌آ‌يد رسما‌ً اعلام می‌کند که من افتخار می‌کنم که سنگسار در کشور من هست. درست مانند سخنان مشاور وزير دادگستری که وقتی که ناظمی به چند بچه خردسال تجاوز می‌کند می‌آيد می‌گويد که اين مسئله با رضايت طرفين بوده. اين چنين اعمال و گفتاری فقط نشان از يک چيز دارد که اينها به هيچ چيز پايبند نيستند و در حقيقت وقتی در مجامع بين‌المللی محکوم می‌شوند آن موقع فرياد وااسلاما سرمی‌دهند.

XS
SM
MD
LG