لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

فريبرز رئيس دانا از زندان اوین آزاد شد


فریبرز رییس دانا، اقتصاددان و عضو کانون نویسندگان ایران، روز دوشنبه ۲۶ فروردین از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش وبسایت کلمه، آقای رئيس دانا به اتهام تبليغ عليه نظام به يک سال حبس محکوم شده بود که با پایان مدت محکومیت خود، از بند ۳۵۰ اوين آزاد شد.

گفته شده وی از جمله به خاطر «عضويت در کانون نويسندگان، صدور بيانيه عليه سانسور، مصاحبه با رسانه‌های بی‌بی‌سی و صدای آمريکا و متهم کردن جمهوری اسلامی به آزار و تجاوز و شکنجه زندانيان» به زندان افتاده بود.

از زمان دستگیری آقای رئیس دانا، دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران و کانون مدافعان حقوق کارگر و کانون نویسندگان ایران طی صدور بیانیه‌هایی نسبت به دستگیری و بازداشت او اعتراض کرده و خواستار آزادی او شده بودند.

فریبرز رئیس دانا، در آذر ماه سال ۸۹ به دلیل مصاحبه‌ها و انتقاد‌هایش از طرح موسوم به «هدفمند شدن یارانه‌ها» و تاثیر منفی آن بازداشت شد.

رئیس دانا از حدود ۱۰ سال قبل به دلیل صحبت‌ها و نوشته‌های انتقادی‌اش از تدریس در دانشگاه‌ها به صورت رسمی محروم شد و در این سال‌ها تنها به عنوان استاد میهمان در دانشگاه‌های مختلف برای تدریس دعوت می‌شد.

معترضان به بازداشت فریبرز رئیس دانا، او را اقتصاد‌دان، روشنفکر و پژوهشگر مدافع عدالت اجتماعی و دموکراسی توصیف می‌کنند که به گفته آنها، همواره سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت را که به زیان طبقات محروم بوده، به نقد کشیده است.
XS
SM
MD
LG