لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

وجود اقيانوس در قمر مشتری اميد به يافتن حيات را تقويت کرد


ناسا روز پنج شنبه ۲۱ اسفند گفت دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضايی هابل تاييد کردند که «گانميد»، يکی از قمرهای سياره مشتری دارای اقيانوسی است که زير لايه ای از يخ قرار گرفته است. پيدا کردن آب در بزرگترين قمر منظومه خوشيدی اميد به وجود حيات در اين بخش از فضا را تقويت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين کشف معمای بزرگترين قمر منظومه خورشيدی را حل می‌کند. در کاوش‌های فضاپيمای از دور خارج شده گاليله نيز طی سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ در سياره مشتری و قمرهای آن، در مورد احتمال وجود اقيانوس زيرسطحی در گانميد اطلاعاتی به دست آمده بود.

دانشمندان در يک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفتند برای تاييد اين يافته کارهای تجسسی زيادی انجام شده است.

گانميد، مانند زمين يک هسته فلز مذاب دارد که ميدان مغناطيسی بوجود می‌آورد. اين ويژگی برای پديده‌های بصری مانند شفق درخشان قطب شمالی و جنوبی در قمر گانميد زمينه جالبی فراهم کرده است.

وقتی مشتری می چرخد، ميدان مغناطيسی آن جابجا شده و در نتيجه باعث تکان خوردن شفق نورانی گانميد می‌شود. دانشمندان اين جابجايی را اندازه‌گيری کردند و متوجه يک کاستی شدند. آنها با استفاده از مدل‌های کامپيوتری دريافتند که يک اقيانوس آب شور و ناقل جريان برق که زير سطح قمر مشتری قرار دارد بر قطب های مغناطيسی سياره مشتری تاثير می‌گذارد.

«خوآکيم سائور»، استاد ژئوفيزيک دانشگاه کلن در آلمان گفت: «سياره مشتری مانند فانوس دريايی است که ميدان مغناطيسی آن با جابجايی فانوس دريايی تغيير می‌کند. تحت تاثير اين اقيانوس، زوايه جابه‌جايی به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می يابد».

این گزارش می‌افزايد داشنمندان با ساختن بيش از صد مدل کامپيوتری درباره تاثير يک عامل احتمالی ديگر بر شفق نورانی سياره مشتری تحقيق کردند. آنها همچنين با تکرار يک رصد هفت ساعته و ماورا بنفش از شواهد ضبط شده توسط تلسکوپ فضايی هابل، داده‌های مربوط به دو کمربند درخشان را تحليل کردند.

خوآکيم سائور گفت: «اين شيوه ما را نسبت به دقت در اندازه گيری هايمان مطمئن می کند».

جيم گرين، مدير بخش علوم ستاره شناسی ناسا اين کشف را «اثباتی شگفت‌انگيز» توصيف کرد و گفت: «آنها برای مشاهده درون اجرام آسمانی با تلسکوپ روشی تازه ای ابداع کرده‌اند».

به اين ترتيب گانميد به فهرست قمرهای منظومه خورشيدی که زير سطح آنها آب وجود دارد افزوده می‌شود. دانشمندان روز ۱۱ مارس گزارش دادند که قمر سياره زحل به نام انسلادوس نيز زير پوسته يخی خود چشمه‌های آب گرم دارد. اروپا و کاليستو، از ديگر قمرهای مشتری هستند که ذخاير آب دارند.

دانشمندان تخمين می‌زنند که عمق اقيانوس قمر گانميد صد کيلومتر يعنی ده برابر عمق اقيانوس‌های کره زمين است و زير پوسته ۱۵۰ کيلومتری يخ مدفون شده است.

«هايدی همل»، يکی ازستاره‌شناسان انجمن دانشگاه‌های ستاره‌شناسی، مستقر در واشينگتن گفت: «اين يافته گامی در جهت پيدا کردن محيط‌های دارای آب در شعاع دورتر از منظومه خورشيدی است».

XS
SM
MD
LG