لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۳

ایران با شش امتیاز، در میان بدترین «کشورهای غیر آزاد» جهان است


فریدام هاوس، سازمان دیدبان وضعیت آزادی و دمکراسی در جهان، نزول آزادی در سطح جهان را «نگران کننده» خوانده و نسبت به آن هشدار داده است.

گزارش سالانه «فریدام هاوس» یا خانه آزادی که روز هشتم بهمن ماه انتشار یافت، سوریه را «غیرآزادترین کشور جهان» ارزیابی کرده و اشغال اوکراین توسط روسیه را ضربه‌ای سخت به دموکراسی دانسته است.

گزارش خانه آزادی در مورد ایران گفته که تندروها از تصویب هرگونه اصلاحات بالقوه برای افزایش آزادی‌های مدنی یا کاهش دخالت دولت در زندگی ایرانیان، جلوگیری می‌کنند.

بر اساس این گزارش، نمره وضعیت آزادی برای هر کشور از دو نمره کلی بر مبنای امتیازات ۲۵ شاخص جزیی حاصل می‌شود.

این دو نمره کلی، یکی برای حقوق سیاسی و دیگری برای آزادی‌های مدنی است؛ یک برای آزادترین و هفت برای کمترین آزادی.

ایران در این گزارش مانند سال‌های پیش با نمره شش، به عنوان کشوری غیرآزاد ارزیابی و معرفی شده است.

فریدام هاوس، خانه آزادی، در گزارش سالانه خود نوشته است: افزایش ناگهانی در حملات تروریستی و تاکتیک‌های تهاجمی فزاینده‌ای که رژیم‌های اقتدارگرا به آن متوسل شده‌اند، به «تحقیر رو به رشد معیارهای دمکراتیک» در تقریبا تمام مناطق جهان در سال ۲۰۱۴ کمک کرده است.

این گزارش، سطح آزادی در ۱۹۵ کشور را ارزیابی کرده و عنوان آن، «صرف‌نظر از دموکراسی: بازگشت به مشت آهنین» انتخاب شده است.

این گزارش می‌گوید به رغم بروز بهبود وضعیت دموکراسی در کشورهایی چون کوبا و تونس، تعداد کشورهایی که در سال ۲۰۱۴ از لحاظ دموکراسی دچار سقوط شد‌ه‌اند نزدیک به دو برابر کشورهایی بوده که در این خصوص بهبود وضعیت داشته‌اند.

این گزارش به «تروریسم» به عنوان عاملی عمده اشاره کرده و نوشته است: «شبه‌نظامیان اسلامگرا در بسیاری از مناطق جهان نیروهای امنیتی و غیرنظامیان را مثل هم قتل‌عام کرده‌اند، خارجی‌ها را گروگان گرفته‌اند و اقلیت‌های مذهبی از جمله مسلمانانی را که مرتد تلقی می‌کردند، کشته یا به بردگی گرفته‌اند».

به گزارش خانه آزادی، «تروریسم تاثیر ویرانگری بر کشورهایی چون عراق، سوریه، پاکستان و نیجریه داشته است».

تاثیر داعش

این گزارش به کارنامه خشونت‌بار گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش در عراق اشاره کرده و گفته که این گروه، دست به اقداماتی جهت نابودی مسیحیان، شیعیان، یزیدی یا ایزدی‌ها و جوامع دیگر تحت سلطه‌اش زده است.

این گزارش، اسرائیل را با نمره یک در ردیف کشورهای آزاد به حساب آورده و چین، ازبکستان، ترکمنستان، عربستان سعودی، کره شمالی، سوریه، سومالی، سودان و اریتره را در جمع بدترین‌ها قرار داده است.

از ۱۹۵ کشور بررسی شده در گزارش سالانه فریدام هاوس، خانه آزادی، ۸۹ کشور آزاد، ۵۵ کشور تا حدودی آزاد و ۵۱ کشور غیرآزاد ارزیابی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG