لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

داور آلمانی بوکس که مظاهری را سه اخطاره کرد، پنج روز تعلیق شد


علی مظاهری، سمت چپ رینگ و در دیداری که سه اخطاره اعلام شد
علی مظاهری، سمت چپ رینگ و در دیداری که سه اخطاره اعلام شد
فرانک شارماخ، داور آلمانی مبارزه بوکس علی مظاهری که با دادن سه اخطار باعث حذف او شده بود، از سوی انجمن بوکس آماتور برای پنج روز تعلیق شد و یک داور دیگر هم از المپیک اخراج شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ایشانگولی مرات نیازوف» از ترکمنستان هم طبق شکایتی که به انجمن بین المللی مشت زنی آماتور یا آیبا (AIBA) داده شده بود، از داوری در المپیک لندن معلق شد.

رئس آیبا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای این دو حکم را اعلام کرده و گفت: ما از این دو تصمیمی که گرفته شده خرسند نیستیم ولی انصاف و رعایت حقوق عادلانه در بازی‌ها را جدی گرفته و برای اجرای آن تلاش می‌کنیم.

علی مظاهری، بوکسور ایرانی به طور رسمی شکایت کرده و داور آلمانی بازی را به «تبانی» متهم کرده بود و گفته بود به طور ناعادلانه سه اخطار به او تعلیق گرفته است.

کميته بين المللی المپيک پس از رسوايی المپيک ۲۰۰۴ آتن روابط خود با آيبا قطع کرده بود که پس از دو سال و از سال ۲۰۰۶ روابط را دوباره برقرار کرد.

علی مظاهری، قهرمان سنگین وزن تیم ایران در رشته مشت زنی، روز چهارشنبه و در رویارویی خود مقابل «خوزه لاردوئت گومز» از تیم کوبا در دور اول مسابقه دو امتیاز از حریف خود جلو افتاده بود و شانس بیشتری برای تصاحب مدال داشت. با شروع راند دوم مظاهری با دریافت سه اخطار پی در پی از مسابقه کنار گذاشته شد.

آیبا به اتهامات مطرح شده از سوی علی مظاهری پاسخ داده و طی یک ایمیل که به خبرگزاری «رویترز» ارسال شده اعلام کرده «مشت زن ایرانی سه اخطاره شده بود و بر پایه قانون ۱۲.۲.۱ از آیین نامه فنی و مسابقات «آیبا»، ورزشکار مجاز است حداکثر سه اخطار در هر رقابت دریافت کند. سومین اخطار به صورت خودکار باعث حذف مشت زن از مسابقه می شود.»

«ساتوشی شیمیزو»، مشت زن «خروس وزن» ژاپنی که در برابر «ماگمد عبدالحمیداف» آذربایجانی هفت امتیازی عقب بود، وارد راند آخرشد و حریف آذربایجانی خودرا شش باربه زمین انداخت كه نماینده جمهوری آذربایجان بار اولش را به سختی از جای برخاست. داوران به نتیجه ۱۰-۱۰ رأی دادند و دو امتیاز دیگر بابت اخطار به عبدالحمیداف به شیمیزو دادند.

داور دست عبدالحمیداف را به نشانه پیروزی بلند کردند و تیم ژاپن به نتیجه اعتراض کرد. «ماساموری یامانه»، مدیر تیم مشت زنی ژاپن داور را متهم کرد که با تلاش برای درست کردن کلاه محافظ مشت زن آذربایجانی قصد تبانی و کمک به رقیب شیمیزو را داشته است.

بعد از مشورتی یک ساعته، نمایندگان آیبا حکم دادند که به ورزشکار جمهوری آذربایجان می‌بایست به اندازه سه شمارش زمان برای بلند شدن داده می‌شد، امری که به توقف مسابقه می انجامید. بدین ترتیب، رأی داوران لغو شد و شیمیزو پیروز میدان معرفی شد. داور این بازی تعلیق شده و به او گفته شد همین روز پنجشنبه، المپیک لندن را ترک کند.
XS
SM
MD
LG