لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

«گوگل و جی‌ميل در ایران از دسترس خارج شدند»


گزارش ها حاکی است از روز یکشنبه دوم مهرماه، امکان استفاده از موتور جست وجوی «گوگل» و «جی‌ميل» یا سرویس ای میل سایت گوگل، برای کاربران ايرانی محدود و بسته شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، از صبح روز یکشنبه اخباری منتشر شده بود که گفته بود گوگل و جی میل ازسوی کارگروه مصاديق محتوای مجرمانه فيلتر خواهند شد.

این گزارش می گوید علت این کار، «حذف نشدن ویدئوی فیلم ضداسلامی از سایت یوتیوب، وابسته به شرکت گوگل» بوده است. این در حالی است که چند سالی است سایت یوتیوب در ایران فیلتر است و امکان دسترسی آزاد به آن وجود ندارد.

ايسنا در گزارش خود می گوید از شامگاه یکشنبه دوم مهرماه در تهران، استفاده از اين سايت‌ها دست‌کم برای مشترکان تهرانی دیگر ممکن نیست.

در سال های گذشته شماری از وبسایت ها از جمله «فیس بوک» که شبکه ارتباط اجتماعی است یا دیگر سایت های خبری مانند رادیو فردا و بی بی سی فارسی برای کاربران در ایران فیلتر و بسته شده است.

در جریان اعتراض های مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران، دولت اعلام کرد طرحی برای قطع دسترسی به اینترنت جهانی را در دستور کار قرار داده است. همچنین گفته شد طرحی موسوم به «اینترنت ملی» به اجرا درخواهد آمد.

هرچند فیلترینگ و مسدود کردن سایت ها در ایران از سوی دولت اجرا می شود، با این حال کاربران راه هایی برای دور زدن آن و دسترسی به سایت های مورد نظر خود پیدا می کنند.

در جریان دادگاه هایی پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران که به دادگاه های تلویزیونی مشهور شد، حتی علیه شرکت ها و سرویس هایی چون «فیس بوک» و «توئیتر» اقامه دعوا شد که در ناآرامی در ایران نقش داشته اند.

وبسایت هایی چون باشگاه خبرنگاران جوان گفته اند گوگل و جی میل به دلیل فیلم ضد اسلامی و همچنین این که در تغییر نام خلیج فارس، کاری نکرده اند، فیلتر شده اند.

سایت هایی که دولت ایران با آن ها به هر نوعی مخالفت داشته باشد در ایران فیلتر می شوند. سایت سفارت مجازی دولت آمریکا در ایران و یا حتی سایت سفارت بریتانیا در تهران هم از سوی دولت پیش از این فیلتر و دسترسی به آن ها محدود شده است.

دولت ایران حتی در اعتراض به آرم و نماد المپیک لندن که آن را «نمادی از صهیونیسم» خوانده بود، سایت المپیک لندن را در ایران فیلتر کرد.

گوگل یکی از پرطرفدارترین موتور های جست وجو در اینترنت است و سرویس ای میل این شرکت با عنوان جی میل هم در کشورهای جهان طرفداران زیادی دارد.
XS
SM
MD
LG