لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

رویا صابری نژاد؛ ۲۰ سال زندان برای فیس‌بوک


پیشتر در این و از سوی رسانه‌ها اعلام شد که هشت فعال شبکه اجتماعی «فیس‌بوک» از سوی دادگاه انقلاب اسلامی در مجموع به ۱۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند.

این گزارش حاکی است شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، این هشت جوان فعال در فیس‌بوک را به اتهاماتی از جمله «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «توهین به مقدسات» و«توهین به سران قوا» و «توهین به اشخاص» در مجموع به حدود ۱۲۷ سال حبس محکوم کرد.

این افراد تعدادی صفحه در فیس بوک را مدیریت می کردند که از تیر ماه سال ۹۲ خورشیدی با پیگرد قرارگاه ثارالله یکی از قرارگاه‌های امنیتی سپاه پاسداران روبرو شدند و پس از آن با حکم دادستانی، دستگیر و بازداشت شدند.

رادیو فردا با داریوش تقی‌پور، همسر خانم رویا صابری‌نژاد نوبخت که از متهمان این پرونده است، گفت وگو کرده است.

لطفا خود معرفی کنید.

من داریوش تقی پور هستم، همسر خانم رویا صابری نژاد نوبخت که برای دیدار خانواده‌اش به ایران رفته بود و در ایران به خاطر مسایل فیس‌بوک و کامپیوتر، بازداشت شده بود.

چه فعالیتی در فیسبوک داشتند که منجر به بازداشت‌شان شد؟

همسرم روی کامپیوتر و با فیس‌بوک با چند نفر آشنا شده بود و برای دیدار با همین دوستان فیس‌بوکی، به شیراز رفته بودند و آن‌جا دستگیر شدند. گفتند به خاطر این‌که خط قرمز را رد کرده و یک سری مسائل نوشته و یک سری مسائل را همخوان (شیر) کرده که این کار نباید انجام می‌داده است.

در این پرونده، گفته شده برای هشت متهم، به طور مجموع‌ ۱۲۷ سال زندان برایشان صادر شده، برای همسر شما چند سال حکم زندان داده‌اند؟

بهشان گفتند ۲۰ سال.

آیا همسر شما فعالیت سیاسی هم داشته؟

نه. نه خود من، نه خانواده من و نه خانواده رویا (همسرم) هیچ‌کدام مان مسائل سیاسی اصلا‌ نداریم و واقعا هم وابستگی به هیچ‌ گروه یا شخصی هم نداریم. آدم‌هایی هستیم که سرمان توی زندگی خودمان است. ما چون بچه دار هم نمی‌شویم، فقط زندگی خودمان است. من و رویا. همین. پدر و مادر همسرم فوت کرده‌اند و ایشان فقط یک خواهر دارند که او هم سالمند و بیمار و نیازمند مراقبت است.

شما و همسرتان مقیم انگلیس بودید که حالا همسرتان بعد از بازگشت به ایران بازداشت شد. آیا شما از مقامات ایران درخواست کمک کردید یا از مقامات انگلیس پیگیری کردید؟

ما همه ایرانی هستیم و اصولا‌ دوست داریم مسئله‌مان توی خود ایران حل شود و دست گدایی برای خارجی دراز نکنیم. از مسئولان می‌خواهم کمک کنند، منظورم مسئولان ایران است. من نمی‌خواهم از کشور بیگانه کسی کمک کند. من حتی برای آقای ظریف (وزیر خارجه ایران) و برای آقای روحانی (رییس جمهوری ایران) در فیسبوک شان نوشتم و توضیح دادم. به خاطر این‌که خانم من برای خواندن زبان انگلیسی به کالج می‌رفت و اوقات بیکاری و از راه کامپیوتر و فیس‌بوک، با چند نفر آشنا شده و خب اشتباه کرده. حتی من به مقام رهبری نامه نوشتم. برای رییس دستگاه قضایی نامه نوشتم. حالا نمی‌دانم رسیده بهشان نرسیده. حتی به رویا گفتم و از زندان برایشان نوشته است. حالا یک اشتباه کرده، واقعا باید اینقدر تاوان بدهد؟

آیا وکیلی پیگیر پرونده همسرتان هست؟

بله ایشان وکیل دارند و وکیلشان پیگیر پرونده شان هست. چون توی پرونده این‌ها هشت نفر هستند. از جوان ۱۸ ساله دارد تا آدم ۴۵ و ۵۰ ساله. همه متهمان پرونده از کمترین که هفت سال زندان است، تا بیشترین که بین ۲۰ تا ۲۱ سال زندان است، محکوم شدند.

من یک خانمی را دیدم برای فرزندش آمده بود که ۱۹ ساله و دانشجو بود. واقعا‌ خانواده محترمی بودند. یک خانواده دیگر از شیراز آمده بودند که واقعا‌ اگر می‌دانستند برای نوشتن چنین چیزهایی در فیس‌بوک چنین اتفاقی می‌افتد، اصلا دست به کامپیوتر نمی‌زدند. یکی از هشت متهم این پرونده، مجروح جبهه است. حالا یک چیزی نوشتند در فیسبوک یا شر کردند یا هرچی.

این هشت تا خانواده دارند، پدر دارند، مادر دارند.، زن و بچه دارند. واقعا‌ یک رافت اسلامی کنند که همه شان برگردند به آغوش خانواده هایشان. ولی من به شما قول می‌دهم طوری شده که زن من کامپیوتر می‌گذاری جلویش حالش به هم می‌خورد. رویا یک زن خانه‌دار است و همین‌طور واقعا چیزهای مذهبی توی خون ما است. ولی به خاطر یک اشتباهی که کرد نباید آن مجازات را برایش کنند. چون فقط ایشان تنها مجازات نمی‌شود. من هم دارم مجازات می‌شوم. من حدود ۵۰ سالم است. رویا هم ۴۸ سالش است. بخواهند ۲۰ سال زندانی بهش بدهند واقعا‌ً‌ این مشکل است. عمرما اینقدر طولانی نمی‌شود که بخواهیم بعد از ۷۰ سال بخواهیم دوباره زندگی را شروع کنیم. واقعا‌ً این زندانی که به این هشت نفر دادند همه‌اشان را نابود می‌کنند. جوانی که ۲۱ سالش ۲۲ سالش هست می‌خواهد زندگیش را شروع کند بعد از ۲۰ سال می‌شود جوان ۴۲ ساله. از تحصیلش مانده. چون دو سه نفرشان دانشجو بودند. خب بچه ۱۸ ساله هیچ‌کدام از اینها اسلحه نمی‌دانند چیست. این‌ها بچه‌های همین انقلاب اند.

XS
SM
MD
LG