لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

هیئت ایرانی مذاکرات هسته‌ای وارد بغداد شد


سعید جلیلی در دیدار با هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق
سعید جلیلی در دیدار با هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق
هیئت مذاکره‌کننده ایران در پرونده هسته‌ای به ریاست سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه وارد بغداد شد و با مقامات دولتی عراق و رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید جلیلی پس از ورود به بغداد ابتدا با عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق دیدار کرده و پس از آن راهی دیدار با جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق شد.

این گزارش می گوید دیگر مقام های دولتی عراق از جمله موفق الربیعی، دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق هم در این دیدار حضور داشته اند.

دور دوم گفت وگوهای اخیر میان ایران وکشورهای موسوم به پنج به علاوه یک، قرار است چهارشنبه در بغداد برگزار شود. دو طرف پیش از این در استانبول دیدار کرده و اعلام کردند گفت وگو را ادامه خواهند داد.

ایران همچنین گفت وگوهایی با آژانس بین المللی انرژی اتمی را دنبال می کند و روز سه شنبه اعلام شد توافقی میان ایران و آژانس به دست آمده است.

از جزییات دقیق دور اول گفت وگوها در استانبول خبری منتشر نشده ولی دیپلمات های آگاه به رویترز گفته بودند قرار شده دو طرف نقشه راهی آماده کرده و در جریان بعدی مذاکرات درباره آن گفت وگو کنند. گویا قرار است بر اساس این نقشه راه، در ازای همکاری های ایران، برخی از تحریم ها علیه ایران برداشته شود.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است. آژانس از ایران خواسته همکاری های خود را افزایش دهد تا بتوان به نکات مبهم در پرونده فعالیت های اتمی ایران پاسخ داد.

آمریکا و اتحادیه اروپا فراتراز تحریم های سازمان ملل، تحریم های یکجانبه ای علیه ایران به اجرا گذاشته و بانک مرکزی جمهوری اسلامی و نیز دیگر ارتباط های مالی و نفتی ایران را هدف گرفته اند.

آمریکا همچنین از کشورهای مشتری نفت ایران خواسته واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند.

غرب و اسرائیل تهران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. ایران همواره این اتهامات را رد کرده و برنامه اتمی خود را صلح آمیز می خواند.
XS
SM
MD
LG