لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

گزارشی از جراحی «روت کانال» پلنگ ایرانی


ریکا، پلنگ دوازده ساله و نر باغ وحش تهران که چندی پیش از عفونت دندان رنج می برد، روز یکم مرداده ماه امسال زیر جراحی روت کانال دندان قرار گرفت و برای او روکش دندان هم ساخته شد.

ایمان معماریان، دامپزشک حیات وحش در مورد این عمل به رادیو فردا می گوید: «ريکا»، تنها پنگ ايرانی نر موجود در باغ وحش های ايران است، مدتی بود که به علت سایيدگی يکی از دندان های نيش پایين (دندان نيش پائين سمت راست) و شکستگی و سائيدگی دندان نيش پائين طرف مقابل اعصاب دندان های نيش Expose شده و همچنين آبسه دندانی (Periapical abscess) ايجاد شده و خروج ترشحات چرکی باعث تحميل درد به حيوان شده بود. آبسه های دندانی می توانند مخاطرات زيادی ايجاد کنند و در صورتی که کنترل نشوند حتی می توانند تهديدی برای زندگی حيوان باشند.»


وی می افزاید: «پس از معاينات انجام شده و چندين مرحله اخذ راديوگرافی از دندان های نيش حيوان، مشکلات کاملا مشخص شد و تصميم گرفتيم علاوه بر درمان آبسه و فيستول ايجاد شده و جلوگيری از انشار عفونت ساختار دندان ها که شکستگی و سايش آنها را از بين برده بود نيز ترميم شود.»

این دامپزشک می گوید تیم دندانسازی و دندان پزشکی انسانی با همکاری «دکتر اميدواری» و نیز دیگر اعضای دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، به تیم پیوسته و ریکا به بيمارستان دانشکده دامپزشکی انتقال یافت.

ريکا در باغ وحش تهران با داروهای بيهوشی حيات وحش که عمق بيهوشی و مدت بيهوشی مناسب ايجاد می کردند بیهوش شده و حیوان دوبار تحت جراحی هر بار برای يک دندان نيش قرار گرفت.

پس از پایان درمان آبسه و مشکلات اساسی دندان از هر دو دندان نيش قالب گيری شد و با آلياژ طلا روکشی به شکل اوليه دندان برای ريکا تدارک ديده شده که در جراحی سوم بر روی دندان حيوان قرار می گيرد. بعد از هر بار جراحی با استفاده از آنتی بيوتيک های مناسب عفونت ها کنترل می شود.

ایمان معماریان می گوید: «ريکا بعد درمان کامل به جايگاه جديد و استاندارد خود انتقال يافته است. لازم به ذکر است يک عدد پلنگ ايرانی ماده امسال به باغ وحش تهران اضافه شده که متاسفانه سه سال پيش به علت آسيبی که تله شکارچيان به دست چپ حيوان وارد کرده بود اين اندام خود را از دست داده است ولی همسر ريکا امسال به بلوغ می رسد و برنامه های بسياری برای اين گونه های نادر در باغ وحش تهران داريم.»

وی در خصوص نادر بودن چنین جراحی می گوید: « اين جراحی و ترميم با اين وسعت بر روی پلنگ ايرانی نه تنها برای اولين بار در ايران که برای اولين بار در جهان صورت گرفته است. اعمال مشابهی بر روی دندان يوزپلنگ آفريقایی هم در آفريقا و هم در آمريکا صورت گرفته که با اين وسعت و ترميم کامل همراه نبوده است.

پلنگ ايرانی، با نام علمی Panthera pardus saxicolor بزرگترين زيرگونه‌ پلنگ است (بزرگتر از پلنگ افريقائی) که بومی غرب آسيا است. اين زيرگونه پلنگ در فهرست IUCN در خطر انقراض قرار دارد و در ايران که اصلی ترين زيستگاه اين حيوان است از وضعيت مناسبی برخوردار نيست.
XS
SM
MD
LG