لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

پوتین از طرح الحاق کریمه پیش از برگزاری همه‌پرسی پرده برداشت


گزارش‌ها حاکی است ولادیمیر پوتین گفته است که چند هفته پیش از برگزاری طرح همه‌پرسی الحاق کریمه اوکراین به خاک روسیه، به مقامات دستور داده بود که کنترل کریمه را به دست بگیرند.

به گزارش روز ۱۸ اسفندماه خبرگزاری رويترز، شبکه تلويزيونی «روسيه يک» - روسيا وان – بخشی از متن گفت‌وگو با رییس جمهوری روسیه را منتشر کرده که در آن می‌گويد در فوريه سال گذشته ميلادی و ساعاتی پيش از سرنگونی ويکتور يانوکوويچ، رييس جمهوری برکنار شده اوکراين، درخواست برگزاری یک نشست اضطراری کرده بود.

ويکتور يانوکوويچ که از متحدان کرملين بود، پس از يورش نيروهای مخالف دولت، راهی دونتسک در شرق اوکراين شد.

ولاديمير پوتين در گفت‌وگو با فرماندهان نظامی و مقامات وزارت دفاع گفته است: «ممکن است او (يانوکوويچ) را نيست و نابود کنند...بايد آماده باشيم چه با ارتباط هوايی، زمينی يا دريايی، او را خارج کنيم».

اين گزارش حاکی است که سخنان ولاديمير پوتين مربوط به جلسه‌ای در روزهای ۲۲ تا ۲۳ فوريه سال گذشته – سوم تا چهارم اسفند پارسال – بوده که حوالی هفت عصر به پايان رسيده است.

ولادیمیر پوتین در این نشست به همکاران خود می‌گوید: «باید کار بازگشت کریمه به روسیه را کلید بزنیم».

این گفته‌ها مغایر با موضع رسمی دولت روسیه و کاخ کرملین است که پیش از این و در خصوص طرح الحاق کریمه اوکراین به خاک روسیه مطرح شده است.

دولت روسیه گفته بود پس از برگزاری همه‌پرسی ۱۶ مارس و نظر اکثریت ساکنان کریمه برای پیوستن به روسیه، این طرح را اجرا کرده است.

الحاق بدون خونریزی کریمه اوکراین به خاک روسیه، با شعله‌ور شدن اقدامات جدایی‌طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین همراه بود.

کریمه شبه‌جزیره‌ای در دریای سیاه است که بیشتر شهروندان آن روس‌تبار هستند.

درگیری‌های شرق اوکراین تاکنون نزدیک به شش هزار کشته در پی داشته و پس از توافق آتش‌بس موسوم به مینسک، درگیری در این منطقه فروکش کرده است.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا الحاق کریمه اوکراین به خاک روسیه را «غیرقانونی» خوانده و تحریم‌هایی علیه مسکو وضع کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین موضع خود را در خصوص کریمه تغییر داده است. پیشتر او گفته بود نیروهای نظامی روسیه برای «برقراری امنیت در زمان برگزاری همه‌پرسی کریمه» به این منطقه نرفته‌اند. وی پس از آن تایید کرد که نیروهای ویژه روسیه به منطقه اعزام شده بودند.

روزنامه «نووایا گازتا» که از رسانه‌های مخالف ولادیمیر پوتین است، ماه پیش جزئیات گزارشی درباره قصد پوتین برای الحاق کریمه را منتشر کرده بود.

کرملین، این گزارش‌ را «مهمل» خوانده بود.

XS
SM
MD
LG