لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

کشف اسکلت ريچارد سوم زير پارکينگ عمومی


آزمايش‌های «دی ان اِی» ثابت کرده که اسکلت کشف شده در زير يک پارکينگ خودرو در انگليس به يکی از پادشاهان تاريخی اين کشور در قرن پانزدهم ميلادی به نام «ريچارد سوم» تعلق دارد.

به گزارش شبکه خبری «سی ان ان»، دانشمندان بريتانيايی روز دوشنبه، ۱۶ بهمن، اعلام کردند که بر مبنای آزمايش های خود اطمينان دارند که «بدون هيچ شکی» اسکلت يافت شده در ماه اوت در «لِيسِستِر» انگليس مربوط به ريچارد سوم، پادشاه سابق اين کشور است که در نبردی خونين در سال ۱۴۸۵ کشته شد.
بقایای اسکلت ریچارد سوم
بقایای اسکلت ریچارد سوم

بر اين اساس، نمونه‌های «دی ان اِی ميتوکندريايی» برگرفته از استخوان‌های اسکلت مزبور با نمونه دی ان اِی يکی از نوادگان شاهدخت آن، خواهر ريچارد سوم، هماهنگ بوده است.

کارشناسان می‌گويند در کنار نتيجه آزمايش دی ان ای ديگر شواهد موجود نيز مؤيد هويت اسکلت کشف شده بوده=‌اند، - از جمله زخم‌های برجای مانده از جنگ و نارسايی فيزيکی کَژپُشتی (اسکوليوز: خميدگی جانبی ستون مهره‌ها) که در اسکلت فوق مشهود است.
جمجمه و تصویری از ریچارد سوم
جمجمه و تصویری از ریچارد سوم

بقايای پيکر ريچارد سوم در زير پارکينگی کشف شد که در گذشته صومعه بوده است.

باستان شناسان بريتانيايی می‌گويند نشانه‌های برجای مانده بر روی اسکلت ريچارد سوم حاکی از قتل فجيع پادشاه در اثر ضربه شديدی به جمجمه وی بوده است. علاوه بر شکستگی استخوان نوک پيکان يک تير جنگی نيز در ميان مهره‌های ستون فقرات اسکلت پيدا شده است.

در همين حال و در طول چهار ماهی که دانشمندان در حال انجام آزمايش بر روی اسکلت ريچارد سوم بوده‌اند، بعضی موفق شده‌اند به بازديد استخوان‌های مردی بروند که سال‌ها پيش تاج پادشاهی انگليس را بر سر داشته است.

«جو اپلبی»، از مدرسان گروه «باستان-زيست شناسی» دانشگاه ليسستر، يکی از اين افراد است، وی می‌گويد: «جمجمه در شرايط مناسبی قرار دارد، اگرچه پس از قرن‌ها شکننده شده است، (ولی در همين شرايط) توانسته جزئيات زيادی را در اختيارمان قرار دهد.»

در اين ميان، طرفداران اين پادشاه نه چندان خوشنام تاريخ، از جمله اعضای «انجمن ريچارد سوم»، ابراز اميدواری کرده‌اند که کشف پيکر اين شخصيت تاريخی دانشگاهيان و تاريخ‌نويسان را ترغيب کند که در روايت تاريخی او تجديدنظر کنند و برای اصلاح آن چه «بزرگنمايی و ادعاهای نادرست درباره شاه ريچارد سوم» توصيف می‌کنند، اقدام کنند.

فيليپا لنگلی، نمايشنامه نويس، يکی از افرادی است که سال‌ها برای بازنويسی تاريخ ريچارد سوم تلاش کرده است. وی می‌گويد: «مشکل اينجاست که داوری‌ها درباره ريچارد سوم برپايه نظام شبه-ارزشی برجای مانده از دوران ملکه ويکتوريا انجام شده، در حالی که هر شخصيتی را بايد در چارچوب زمانی خودش مورد قضاوت قرار داد.»

لنگلی ريچارد سوم را مردی از «قرون وسطی» توصيف می‌کند که «اگر در قالب قرن پانزدهم گذاشته شود، دقيقاً همان چيزی است که ديگر شاهزادگان، دوک‌ها و نجيب‌زادگان آن عصر بودند، او هم مانند آنها رفتار می‌کرد و از بعضی‌ها هم بهتر بود.»

قرار است پس از اتمام آزمايش‌ها استخوان‌های اين پادشاه قرن پانزدهم بريتانيا باری ديگر طی يک مراسم يادبود رسمی در گور اصلی وی در کليسای جامع لِيسِستِر به خاک سپرده شود.
XS
SM
MD
LG