لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

گزارشگران بدون مرز: جان چندین روزنامه‌نگار در ایران در خطر است


تجمع اعتراضی گزارشگران بدون مرز در برابر دفتر ایران ایر، روز سه شنبه در پاریس
تجمع اعتراضی گزارشگران بدون مرز در برابر دفتر ایران ایر، روز سه شنبه در پاریس
سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه شنبه و در نهمین سالروز کشته شدن زهرا کاظمی در ایران، در بیانیه ای و انجام یک تجمع اعتراضی نسبت به امنیت جان خبرنگاران و وب نگاران زندانی در ایران هشدار داد.

سازمان گزارشگران بدون مرز می گوید در شرايط کنونی «زندانيان ديگری نيز ممکن است به فهرست قربانيان کشته شده از سوی شکنجه‌گران» اضافه شوند.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی این گروه، رور سه‌شنبه ٢٠ تيرماه ١٣٩١، «۳۰ تن» از اعضای سازمان گزارشگران بدون مرز و حامیان آن، گزارشگران بدون مرز و روزنامه ‌نگاران تبعيدی ايران در برابر دفتر شرکت دولتی ايران اير در خيابان شانزاليزه پاريس، تجمعی را در اعتراض به «بازداشت خودسرانه و شکنجه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در ايران» که به گفته این سازمان، برخی از آنها جان خود را از دست داده و برخی ديگر در خطر مرگ قرار دارند، برگزار کردند.

طبق این بیانیه ، در اين حرکت اعتراضی، پنج نفر از اعضای گزارش‌گران بدون مرز به صورت نمادین، با بدنی زخمی از شلاق و آثار شکنجه، چشم‌بند زده و با زنجير بر دست و پا، وضعيت امروز روزنامه‌نگاران ايران را تصوير کردند.

معترضان پلاکاردهايی با شعارهای «آزادی برای روزنامه‌نگاران ايران»، «نه به شکنجه و انفرادی» و «در ايران ٣٣ روزنامه‌نگار ١٩ وب‌نگار زندانی هستند»، در دست داشتند.

زهرا (زيبا) کاظمی خبرنگار ايرانی‌تبار کانادايی در دوم تير ماه ١٣٨٢ در حين عکس‌برداری از تجمع خانواده‌های زندانيان در مقابل زندان اوين بازداشت شد. اين روزنامه‌نگار در مدت بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در اثر ضربات وارده در ٢٠ تير ماه در بيمارستان نظامی بقیة‌الله جان سپرد.

به گزارش این سازمان، مقامات رسمی ايران در ٢٥ تير اعلام کردند که زهرا کاظمی در اثر «ضربه مغزی» در گذشته است. پيکر زهرا کاظمی با تعجيل بسيار چهارشنبه اول مرداد ماه ١٣٨٢ بر خلاف خواست پسرش استیون هاشمی که در کانادا اقامت دائم دارد، در شيراز به خاک سپرده شد.

مادر زهرا کاظمی اعلام کرده بود که از سوی مقامات رسمی ايران شديدا تحت فشار قرار گرفته بود تا موافقت کند دخترش در ايران به خاک سپرده شود. از زمان خاکسپاری تا کنون، استیون هاشمی، تنها فرزند زهرا کاظمی خواهان نبش قبر و انتقال پيکر مادر خود به کانادا است.

گزارشگران بدون مرز همچنین مصونيت از مجازات برای برخی مقامات در ايران و «بیرحمی دستگاه قضايی عليه روزنامه ‌نگاران زندانی» را محکوم کرده و خواهان توجه بيشتر جامعه جهانی به وضعيت زندانيان در ايران شد.

این سازمان در بیانیه خود آورده است: «ما جامعه جهانی را به ويژه به وضعيت اين پنج زندانی، محمدصديق کبودوند، بهمن احمدی امويی، آرش هنرور شجاعی، محمد سليمانی نيا و نرگس محمدی، که نمونه ای از شرايط زندانيان ايران هستند، فرا می‌خوانيم. ما خواهان آزادی بدون قيد و شرط همه‌ی فعالان عرصه‌ی اطلاع رسانی هستيم که تنها برای استفاده از حق آزادی بيان خود بازداشت شده‌اند.»

به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز جمهوری اسلامی ایران دومین زندان بزرگ اهالی خبر و رسانه است و در حال حاضر «۳۳ روزنامه‌نگار و ۱۹ وبلاگ‌نویس» در ایران در بازداشت به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG