لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۶

«آزمایش سلاح های شیمیایی سوریه با حضور ماموران ایرانی»


یک هلیکوپتر ارتش سوریه، عکس تزئینی است
یک هلیکوپتر ارتش سوریه، عکس تزئینی است
«اشپیگل آنلاین» به نقل از شاهدان عینی می گوید ارتش سوریه اواخر ماه اوت سال جاری میلادی سامانه های شلیک سلاح های شیمیایی را مورد آزمایش قرار داده است. شاهدان یاد شده گفته اند آزمایش های فوق در منطقه «صفیرا» با حضور ماموران ایرانی که احتمالا عضو سپاه بوده اند، انجام شده است.

اشپیگل آنلاین در گزارش خود با ارائه جزئیات بیشتری از آزمایش تسلیحاتی یاد شده بر پایه اظهارات شاهدان مختلف که نام آنها فاش نشده، می نویسد این آزمایش بر روی سامانه های شلیک راکت های حامل گازهای سمی صورت پذیرفته است.

این شاهدان عینی به اشپیگل آنلاین می گویند آزمایش ها در نزدیکی یک مرکز تحقیقاتی فعال در زمینه تولید مواد شیمیایی مهلک در «صفیرا» واقع در شرق شهر حلب انجام شده است.

مجموعا پنج یا شش «راکت خالی» ویژه پرتاب مواد شیمیایی به وسیه تانک و هواپیما در زمین های بیابانی محلی به نام «دیر ایهام» شلیک شده است.

شاهدان فوق می گویند چند نفر که به نظر می رسیده اعضای سپاه پاسداران باشند، در محل آزمایش ها حضور داشتند به وسیله هلیکوپترهای نظامی به بیابان محل آزمایش آورده شدند.

مرکز تحقیقاتی «صفیرا» بزرگترین محل آزمایش تسلیحات شیمیایی سوریه به شمار می رود. دولت سوریه از نام رسمی «مرکز تحقیقاتی علمی» برای این پایگاه استفاده می کند.

اشپیگل آنلاین در ادامه می افزاید گفته می شود دانشمندانی از ایران و کره شمالی در این مجموعه وسیع و تحت حفاظت شدید نیروهای امنیتی مشغول به کار هستند. همچنین، طبق اعلام آژانس های اطلاعاتی غربی، گازهای سمی سارین، تابون و خردل در این مکان تولیده شده و بر روی حیوانات مورد آزمایش قرار می گیرند.

این گزارش می گوید در ماه های اخیر، دولت سوریه نگهبانان مرکز یاد شده را تعویض کرده و تعداد ۱۰۰ نفر نیروی ویژه را نیز از لشکر چهارم زرهی ارتش به این محل اعزام کرده است. علاوه بر این اقدامات، مقادیر زیادی سوخت دیزل و ژنراتورهای برق نیز به مجموعه افزوده شده، تا در مواجه با حمله احتمالی شورشیان فعالیت های مرکز متوقف نشود.

به نوشته اشپیگل آنلاین، ناراضیان سوری اعلام کرده اند که قصد تسخیر این مرکز را دارند. در همین ارتباط یک افسر سابق ارتش سوریه که به شورشیان پیوسته می گوید، «امیدواریم نیروهای آمریکایی مرکز را به تصرف خود در آورند،» این افسر سوری اضافه می کند، «ما نمی خواهیم رژیم بتواند از این سلاح ها استفاده کند،‌اما از آن طرف هم مایل نیستیم بعد از سقوط رژیم این تسلیحات به دست نیروهای تندرو بیفتد.»
XS
SM
MD
LG