لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

آمار قربانيان سقوط هواپيما در تايوان از ۲۵ تن گذشت


صحنه برخورد بال هواپیما با یک پل
صحنه برخورد بال هواپیما با یک پل

امدادگران در تايوان بقايای هواپيمای خطوط هوايی «ترنس ايژيا» را با جرثقيل از بخش کم عمق رودخانه ای در تايپه، پايتخت، بيرون کشيدند. همزمان با نزديک شدن شب، جستجو برای پيداکردن ۱۸ سرنشين مفقود شده اين سانحه ادامه دارد.

این حادثه تاکنون ۲۵ قربانی داشته است.

به گزارش روز ۱۵ بهمن ماه خبرگزاری آسوشيتدپرس، پرواز «جی‌ای ۲۳۵» با ۵۸ سرنشين که بيشتر آن‌ها اهل چين بودند، در فاصله کوتاهی پس از برخاستن از باند فرودگاه تايپه، پس از دست دادن تعادل خود ابتدا با پل يک بزرگراه برخورد و سپس در رودخانه «کی‌لانگ» و فاصله چند ده متری از ساحل سقوط کرد.

امدادگران سوار بر قايق های نجات، ۱۵ سرنشين را از داخل هواپيما بيرون کشيدند و عمليات نجات پس از تاريکی با جرثقیل ادامه پيدا کرد. با بيرون کشيدن بخش‌هايی از هواپيما از درون آب، پيش بينی می‌شود آمار قربانيان افزايش يابد.

فيلم‌هايی که توسط مردم از داخل اتومبيل‌های در حال حرکت در بزرگراه گرفته شده و در رسانه‌ها منتشر شده‌اند، نشان می‌دهد هواپيما در حالی‌که بر محور افقی خود کج شده بود، به سوی پل هوايی روی روخانه در پرواز است.

در يکی از اين فيلم‌ها، نشان داده می‌شود که بال هواپيما به روی خيابان کشيده شده و پيش از افتادن در رودخانه با يک تاکسی در حال حرکت، برخورد می‌کند.

گمانه‌زنی‌های رسانه‌های محلی حاکی از اين است که خلبان برای اجتناب از برخورد با يک مجتمع مسکونی مرتفع، با چرخش سريع می‌خواسته به موازات رودخانه پرواز کند. اما «سازمان هواپيمايی مسافربری تايوان» گفت شواهدی در اين زمينه وجود ندارد.

رسانه‌های محلی تايوان فيلم اين سانحه و لحظات آخری که خلبان سه بار پيام اضطراری می‌دهد را چند بار پخش کردند. با اين حال اين فيلم‌ها در باره علت سانحه و يا بروز اشکال در هواپيما سرنخی به دست نمی‌دهد.

اين دومين مورد از سقوط اين نوع هواپيما (ATR ۷۲ ) (آی آر تی ۷۲) محصول مشترک ايتاليا و فرانسه در يک سال گذشته است.

پرواز روز چهارشنبه ساعت ۱۱:۵۳به وقت محلی از فرودگاه «سونگ‌شان» در مرکز شهر تايپه به سوی جزيره «کين‌من» در تايوان در حرکت بود.

مقامات سازمان هواپيمايی مسافربری تايوان گفتند خلبان در فاصله کوتاهی پس از برخاستن هواپيما، موقعيت اضطراری هوايپما را با کد واژه اضطراری «می دی» - May Day - اعلام کرد.

پيتر چن، مدير شرکت ترنس ايژيا (ترانس آسيا)، گفت: «تماس با هوايپما چهار دقيقه پس از برخاستن قطع شد».

او در يک نشست خبری با رسانه‌ها افزود: «وضعيت هوا برای پرواز مساعد بوده و دليل سانحه روشن نيست. هواپيمای سانحه ديده تازه ترين مدل از اين نوع است و کمتر از يک سال از آن استفاده شده بود».

دفتر جهانگردی تايوان گفت ۳۱ مسافر هواپيما چينی بودند. فرودگاه «کين‌من» يک محور ارتباطی متداول بين تايوان و استان فوجين در چين است. سازمان هواپيمايی مسافربری تايوان آمار ۲۳ کشته، ۱۵ نجات يافته و ۲۰ سرنشين مفقود شده را تاييد کرد.

يکی از مقامات اداره آتش‌نشانی تايپه و هماهنگ‌کننده عمليات نجات گفت که مفقود‌شدگان يا در بخشی از هواپيما گير افتاده‌اند و يا جريان آب آن‌ها را غرق کرده است.

اين مقام مسئول در محل حادثه به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر وضعيت زياد خوشبينانه نيست. سرنشينان قسمت جلوی هواپيما احتمالا کشته شده‌اند».

با فرا رسيدن تاريکی شب، ۳۰۰ امدادگر و خبرنگاران رسانه‌ها هنوز در محل حاضر بودند. بستگان قربانيان تا غروب روز چهارشنبه هنوز موفق نشده بودند در محل حاضر شوند با اين حال انتظار می‌رود بخشی از آنها روز پنجشنبه به محل برسند.

وزارت دفاع ملی تايوان گفت ۱۶۵ نفر پرسنل و هشت قايق برای پيوستن به کارکنان امداد آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام کرده است.

يک هوايپای ديگر «ای تی آر ۷۲» (ATR ۷۲) متعلق به همين شرکت هوايی تايوانی روز ۲۳ ژوئيه سال گذشته ميلادی، در جزيره «پنگ‌هو» در تايوان سقوط کرد. علت بروز آن سانحه که منجر به کشته شدن ۴۸ نفر شد، هنوز در دست تحقيق است.

«ای تی آر»، کنسرسيوم فرانسوی - ايتاليايی مستقر در تولوز فرانسه، گفت گروهی را برای مشارکت در تحقيقات به تايوان اعزام کرده است.

ویدیو از شبکه عمومی «آسوشیتد پرس» روی یوتیوب:

XS
SM
MD
LG