لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

​نگرانی از تداوم اعتصاب غذای وحيد هکانی، نوکیش مسیحی


وحید هکانی
وحید هکانی
بعد از گذشت بيش از سی و شش روز، اعتصاب غذای وحيد هکانی، زندانی نوکيش مسيحی، همچنان ادامه دارد. آقای هکانی در اعتراض به احکام صادره از سوی مراجع قضايی عليه خود و ديگر هم‌بندان مسيحی‌اش دست به اين اقدام اعتراضی زده است.

منصور برجی، سخنگوی «کميته ماده ۱۸» وابسته به شورای کليساهای همگام، ضمن ابراز نگرانی شديد از وضعيت جسمی اين نوکيش مسيحی به راديوفردا گفت: «پيش از اين وحيد به علت تشديد عارضه گوارشی و وخامت اوضاع جسمی با سپردن وثيقه به بيمارستان «فقيهی» شيراز منتقل و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود. ادامه اين اعتصاب غذا ممکن است برای سلامت او تهديد جدی به بار آورد و ما از اين بابت نگرانيم.»

به گفته آقای برجی، «احکام قضايی که وحيد و ديگر دوستان مسيحی او را تاکنون به تحمل بيش از دو سال حبس واداشته، فاقد وجاهت قانونی است زيرا قاضی صادر کننده حکم، بدون پشتوانه قانونی،‌ شرکت مسيحيان در کليساهای خانگی را خدشه‌ای به جمهوريت و اسلاميت نظام و در نتيجه ممنوع دانسته است».

وحيد هکانی به همراه همايون شکوهی، مجتبی سيدعلاءالدين حسينی و محمدرضا پرتويی و تنی چند از مسيحيان نوکيش ساکن شيراز در ۱۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۰ (۸ فوريه ۲۰۱۲) در يک کليسای خانگی توسط ماموران امنيتی بازداشت شدند.

قاضی رشيدی، رئيس شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی شيراز، در ۲۰ خرداد ۱۳۹۲، با استناد به فعاليت اين نوکيشان در تشکيل کليسای خانگی، آنها را با اتهام «تشکيل گروه و جلسات تبليغی با هدف ترويج و تبليغ [آيين مسيحيت]» به استناد مواد ۴۹۸، ۴۹۹ و ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل ۳ سال و ۸ ماه حبس محکوم کرد.

مسئولان زندان عادل‌آباد شيراز در واکنش به اعتصاب غذای اين نوکيش مسيحی ابتدا او را به سلول انفرادی منتقل کردند، اما پس از بازگرداندن مجدد وی به سلول، از دسترسی وی به تلفن و نيز تماس و ملاقات با خانواده جلوگيری کردند.

پيش از اين نيز گزارش‌های مختلفی از شرايط نوکيشان مسيحی، و ديگر زندانيان عقيدتی در «بند عبرت» زندان وکيل‌آباد شيراز منتشر شده است. تحمل شرايط سخت و طاقت‌فرسا، محروميت از امکانات بهداشتی و پزشکی از ديگر مواردی است که توسط زندانيان عقيدتی «بند عبرت» گزارش شده است.
XS
SM
MD
LG