لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

گزارش سازمان ملل از تجاوز و بردگی جنسی گروه‌های افراطی در سال ۲۰۱۴


بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد گفت در سال ۲۰۱۴ کاربرد گسترده و هولناک تجاوز، بردگی جنسی و ازدواج اجباری توسط گروه‌های افراطی از جمله گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش و بوکوحرام چشمگير بوده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، دبيرکل سازمان ملل متحد در گزارشی که روز دوشنبه ۲۴ فروردين منتشر شد نگرانی شديد خود را از «ارتکاب خشونت‌های جنسی توسط گروه‌های مسلح به ويژه گروه‌هايی که در عراق، سوريه، سومالی، نيجريه، مالی، ليبی و يمن مروج ايدئولوژی‌های افراطی هستند»، ابراز کرد.

بان گی مون گفت: «مجموعه بحران‌هايی که در نتيجه افراط‌گری ايجاد شده نشان دهنده گرايش نگران کننده‌ای از کاربرد خشونت جنسی به عنوان روشی برای ايجاد وحشت و ارعاب توسط گروه‌های افراطی است».

دبيرکل سازمان ملل افزود تلاش برای «تضعيف و يا نابودی» گروه حکومت اسلامی، بوکو حرام، الشباب، انصار دين و همه گروه‌های وابسته به القاعده «بخش مهمی از مبارزه با خشونت جنسی در مناطق بحرانی است».

اين گزارش با اشاره به اعمال خشونت جنسی از جمله تجاوز، بردگی جنسی، کارگری جنسی اجباری و بارداری اجباری زنان و همين‌طور در مورد مردها و پسرها، روی ۱۹ کشوری متمرکز شده است که يا در کانون درگيری و يا در حال پشت سرگذاشتن مراحل بحران هستند.

اين گزارش فهرستی از رفتار ۴۵ گروه در جمهوری آفريقای مرکزی، ساحل عاج، کنگو، عراق، مالی، سومالی، سودان جنوبی و سوريه و همچنين بوکوحرام در نيجريه ارائه داده و آنها را از متهمان به ارتکاب و يا داشتن مسئوليت در وقوع موارد متعدد و مکرر تجاوز معرفی می‌کند. نام ۱۳ گروه برای نخستین بار به اين فهرست افزوده شده است.

در بخش دیگری از اين گزارش آمده است که در آوريل ۲۰۱۴، شاهد يکی از نگران کننده ترين رويداد های سال، يعنی «ربوده شدن و گروگان گيری ۲۷۶ دانش آموز دختر توسط بوکوحرام» در مدرسه‌ای در شهر چيبوک واقع در شمال نيجريه بوديم.

خبرگزاری آسوشيتدپرس در ادامه می‌نويسد در اين گزارش که در اولين سالگرد ربوده شدن اين دختران منتشر شده آمده است که بوکوحرام معمولا دختران و زنانی را که به اسارت می‌گيرد مجبور به ازدواج و در نتيجه به تحمل تجاوز مکرر محکوم می‌کند.

این گزارش می‌گويد: «ازدواج اجباری، به بردگی گرفتن، و فروش زنان و دختران ربوده شده از روش های عملی و ايدئولوژيک بوکوحرام است. دختران ربوده شده در صورت مخالفت با ازدواج و تماس جنسی با خشونت و يا تهديد به مرگ مواجه شده‌اند».

گزارش سازمان ملل متحد يادآوری می‌کند که از نيمه سال ۲۰۱۴ «شاهد افزايش قابل توجه موارد گزارش شده از ارتکاب خشونت جنسی توسط گروه‌های تروريستی به ويژه گروه "حکومت اسلامی" هستيم. اين گروه از خشونت جنسی به عنوان وسيله ای برای گسترش ارعاب و آزار اقليت‌های مذهبی و قومی و همچنين برای سرکوب اقوامی که ايدئولوژی متفاوتی دارند استفاده می‌کند».

این گزارش با اشاره مشخص به ربودن صدها زن و دختر اقليت ايزدی/یزیدی در عراق گفته است بعضی از آنها در بازارهای سوريه برای بردگی جنسی فروخته شده‌اند.

گزارش سازمان ملل می‌افزايد در کلمبيا زنانی که با جوامع مهاجر و برای اعاده زمين‌های زراعی آنها فعاليت می‌کردند، توسط گروه‌های مسلح ربوده و مورد اهانت جنسی مکرر قرار گرفته‌اند.

در جمهوری آفريقای مرکزی، دو هزار و ۵۲۷ مورد خشونت جنسی در مناطق بحرانی ثبت شده و همه گروه‌های مسلح برای تحقير و مغلوب کردن مخالفان از خشونت جنسی استفاده کرده‌اند.

اين گزارش می‌افزايد که آمار غيرنظاميان آواره و همچنين گزارش‌های مربوط به ارتکاب خشونت جنسی در يک سال گذشته در منطقه دارفور سودان نيز افزايش داشته است.

XS
SM
MD
LG