لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۶

سوييس، شادترين کشور جهان؛ ایران در رتبه ۱۱۰ قرار گرفت


بر اساس گزارش شاخص جهانی شادترين کشورهای جهان که روز جمعه چهارم اردیبهشت منتشر شد، سوييس مقام اول را به خود اختصاص داده است و بعد از آن و با فاصله‌ای کم، ايسلند، دانمارک، نروژ و کانادا قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گزارش شادترين کشورهای جهان در سال ۲۰۱۵ سومين دوره از اين گزارش است که از سال ۲۰۱۲ سازمان ملل انتشار آن را آغاز کرده است.

در ميان ۱۰ کشور جهان و پس از کشورهايی که نام برده شد، فنلاند، هلند، سوئد، نيوزيلند و استراليا قرار گرفته‌اند. در کل اين جدول، ۱۵۸ کشور بررسی شده است.

ايران در اين جدول، مقام ۱۱۰ را به دست آورده است.

شاخص‌های اين آمار بر اساس متغيرهايی چون درآمد سالانه، برخورداری از شاخص‌های زندگی سالم برای طول عمر، داشتن شريک زندگی، برخورداری از امکان انتخاب آزاد در زندگی، سخاوت و نبود فساد تعريف شده است.

جفری ساکس، مدير انتستيتوی زمين در دانشگاه کلمبيا که يکی از مديران تهيه اين گزارش بوده است، می‌گويد ۱۳ کشور نخست فهرست نسبت به سال اول تهیه آن، همان کشورها هستند فقط جايگاه آن‌ها در جدول عوض شده است.

وی در يک کنفرانس خبری گفت: «عواملی چون حمايت اجتماعی قوی و برخورداری از دولت‌هايی به نسبت قابل اتکاء و صادق هم از شاخص‌های تاثيرگذار بوده است».

ايالات متحده آمريکا در اين فهرست در مقام ۱۵ قرار دارد. کشورهايی چون اسرائيل و مکزيک بالاتر از آمريکا هستند. بريتانيا در مقام ۲۱ است در حالی که بالاتر از آن کشورهايی چون بلژيک و امارات متحده عربی قرار گرفته‌اند. فرانسه هم در مقام ۲۹ و آلمان در مقام ۲۶ آمده است.

افغانستان و کشور گرفتار جنگ، سوريه، همراه با هشت کشور آفريقايی توگو، بروندی، بنين، رواندا، بورکينا فاسو، ساحل عاج، گينه و چاد ۱۰ کشوری هستند که در انتهای اين جدول آمده‌اند.

عراق به رغم وضعيت جنگ با نيروهای «حکومت اسلامی» يا داعش، در مقام ۱۱۲ و بالاتر از آفريقای جنوبی، هندوستان، کنيا و بلغارستان قرار گرفته است.

اين گزارش ۱۶۶ صفحه‌ای توسط جفری ساکس، جان هليول از دانشگاه بريتيش کلمبيا کانادا و ريچارد ليارد از مدرسه اقتصادی لندن، بررسی و تنظیم شده است.

XS
SM
MD
LG