لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

بزرگترين ماهواره جاسوسی آمریکا به فضا رفت


روز يکشنبه اين هفته، ۲۱ نوامبر، يک موشک بدون سرنشين مدل دلتا چهار (دلتا فور) يک ماهواره جديد ساخت آمريکا به نام NROL-۳۲ را به فضا برد.

شليک اين موشک از پايگاه هوايی « کيپ کاناورال» در فلوريدا انجام شد و ماهواره ای را که به فضا برد متعلق به سازمان شنود دولت آمريکا است.

يک مقام نيروی هوايی آمريکا پس از انجام عمليات پرتاب اين موشک گفت:« اين ماموريت با تقويت توانايی شنود ما، امکانات دفاع ملی آمريکا را افزايش خواهد داد.»

پرتاب اين ماهواره به فضا پس از وقوع چند مورد اشکالات فنی در موشک دلتا روی داد که عمليات را مدتی به تاخير انداخت.

به گزارش کريستين ساينس مانيتور، ماموريت اين ماهواره جديد هنوز مخفی نگاه داشته می شود اما شمار زيادی از کارشناسان حدس می زنند که اين يک ماهواره از نوع ماهواره های ويژه برای شنود باشد. برخی از مقامات مسئول اين پروژه به اندازه بسيار بزرگ موشک اکتشافی که ماهواره را با خود حمل کرد اشاره کرده و می گويند اين نشان می دهد که ماهواره «NROL-۳۲» احتمالا يک ماهواره بزرگ جاسوسی است.

موشک های دلتا هم اکنون نيرومندترين فضاپيماهايی هستند که دولت آمريکا در اختيار دارد، حجم مخزن سوخت آنها بسيار بزرگ است و دارای سه مخزن سوخت انفجاری تقويت کننده هستند.

اين مدل از موشک های فضاپيما نخستين بار در سال ۲۰۰۴، شش سال پيش، مورد استفاده قرار گرفت و قادر است محموله ای به وزن ۲۴ تن را به ارتفاعات کم در مدار کره زمين و محموله ای به وزن ۱۱ تن را که معمولا ماهواره های مخابراتی هستند تا ارتفاعات بسيار دورتر از مدار کره زمين منتقل کند.

به گزارش کريستين ساينس مانيتور، ماهواره جاسوسی «NROL-۳۲» دومين ماهواره از اين نوع است که طی ماههای اخير به فضا پرتاب می شود ولی در چند سال گذشته موارد ديگری نيز وجود داشته است.

يک مقام نيروی هوايی آمريکا می گويد: «اين برنامه ها بخشی از فعالترين کارزار سازمان شنود دولت آمريکا طی يک بيست و پنج سال گذشته است.»

وی افزود که انتقال اين ماهواره های جديد به فضا بخش مهمی از برنامه های سازمان شنود برای جايگزينی ماهواره های قديمی است.

به گفته اين مقام رسمی، بسياری از ماهواره های استراق سمع (شنود و رديابی) در اساس برای يک دوره زمانی چهار تا پنج ساله ساخته شده بودند ولی عمر بسياری از آنها از هفت و حتی هشت سال نيز می گذرد، بنابراين جايگزينی آنها يک بخش مهم از تداوم برنامه های دفاعی و ضد جاسوسی آمريکا است.
XS
SM
MD
LG