لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

فرانسه ۱۴ ديپلمات دولت معمر قذافی را از پاریس اخراج کرد


وزارت خارجه فرانسه دستور داده است ۱۴ ديپلمات ليبی که هنوز وفادار به حکومت معمر قذافی هستند ظرف ۴۸ ساعت آينده از خاک فرانسه خارج شوند. سفارت ليبی در پاريس از يک ماه پيش تعطيل شده است.

يک مقام دولتی فرانسه به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: «افراد ياد شده با توجه به تعطيلی سفارت ليبی، ديپلمات سابق محسوب می‌شوند و ديگر اجازه حضور در خاک فرانسه را ندارند و به آنها گفته شده ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آينده کشور را ترک کنند.»

فرانسه از کشورهايی است که تشکيلات دولت انتقالی در بنغازی را به رسميت شناخته و از فعال‌ترين اعضای ناتو در اجرای قطعنامه شورای امنيت در حوزه حفظ جان شهروندان غيرنظامی ليبی به شمار می‌رود.

در همین حال اعضای گروه ليبی متشکل از ۲۲ کشور خارجی روز پنج‌شنبه اعلام کردند صندوقی با نظارت بين‌المللی تشکيل می‌دهند تا برای تشکيلات موقت در بنغازی و رفع مايحتاج مردم ليبی هزينه شود.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، و فرانکو فراتينی، همتای ایتالیایی او، روز چهارشنبه در رم در يک کنفرانس خبری اعلام کردند پيشنهاد چنين صندوقی مطرح شده و مورد توافق قرار گرفته است.

کشورهای گروه ۲۲ تاکنون حدود ۲۵۰ ميليون دلار کمک‌های بشردوستانه به ليبی ارسال کرده‌اند.

در همین حال آمريکا نیز اعلام کرد حدود ۳۰ ميليارد دلار از دارايی‌های حکومت معمر قذافی که مسدود کرده را آزاد می‌کند و ديگر اعضا هم اعلام کردند در تشکيل اين صندوق که به مصارف تهيه آذوقه و غذا، دارو و حتی حقوق تشکيلات دولت انتقالی و موقت ليبی خواهد رسيد، مشارکت خواهند داشت.

نيروهای معترض و مخالف با تشکيلات معمر قذافی در طرحی اعلام کردند پس از سقوط قذافی، دولت موقت تشکيل داده و پيش‌نويس قانون اساسی جديد ليبی را آماده کرده و انتخابات پارلمانی برگزار خواهند کرد.

طرح‌های کمک به مخالفان و معترضان در ليبی در حالی دنبال می‌شود که اوضاع مقابله نظامی در حالتی راکد به سر می‌برد و پيشرفت محسوسی ديده نمی‌شود.

از سوی دیگر روسيه هم روز جمعه اعلام کرد با هرگونه اعزام نيروی زمينی به ليبی مخالف است و با آن همراهی نخواهد کرد.

آمريکا که از پيش اعلام کرده بود بخشی از نيروهای ائتلاف خواهد بود، چندی پيش اعلام کرد هواپيماهای بدون سرنشين خود را به ليبی اعزام خواهد کرد. در هفته‌های گذشته، درگيری‌های معترضان و نيروهای وفادار به معمر قذافی دستاورد خاصی نداشته و دو طرف در نوعی بن‌بست به سر می‌برند.

تشکيلات مخالفان در بنغازی اعلام کردند در ماه‌های پيش رو به حدود سه ميليارد دلار بودجه برای تهيه غذا، دارو و نيز پرداخت حقوق نظاميان و شبه‌نظاميان نياز دارند. اين تشکيلات اعلام کرده است هنوز هيچ کشوری مهمات و تسليحات به آنها نداده، در حالی که به شدت به سلاح و مهمات نيز دارند و درخواست جدی آن را هم مطرح کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG