لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

رئیس بازرسان آژانس: امیدواریم با ایران به نتایج ملموس برسیم


هرمن ناکارتس، (چپ) رییس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی
هرمن ناکارتس، (چپ) رییس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی
هرمن ناکارتس، رئیس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی روز یکشنبه پیش از حرکت به سمت تهران گفت که این هیات به رسیدن نتیجه ملموس در مذاکرات با ایران امیدوار است اما تاکید کرد که رسیدن به پیشرفت و حرکت رو به جلو ممکن است، زمان ببرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای ناکارتس که برای سفری دو روزه جهت پیش از سوار شدن در هواپیما در وین به خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که مذاکره در ایران سازنده و نتیجه بخش باشد.

آقای ناکارتس گفت: «مسئله مهم این است که ما امیدواریم به چند نتیجه مشخص و قطعی در این دیدارها برسیم. مسئله و اولویت اصلی، احتمال وجود برنامه نظامی مرتبط با برنامه اتمی ایران است ولی ما تلاش می کنیم چندین مسئله اصلی و مشخص که (برای آژانس) مطرح است را پشت سربگذاریم.»

وی افزود: «البته ما با مسئله ای پیچیده روبرو هستیم و رسیدن به نتیجه ممکن است زمان ببرد ولی امیدواریم سازنده باشد.»

هرمن ناکارتس به همراه دیگر مقامات ارشد آژانس حدود سه هفته پیش برای سفری کوتاه به ایران رفتند تا با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت وگو کنند. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم پیشتر گفته بود ایران هنوز هیچ تضمینی برای بازرسی های بیشتر نداده ولی ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات به نتیجه برسد.

نگرانی سازمان ملل و قدرت‌های غربی از استفاده احتمالی جمهوری اسلامی از فناوری هسته‌ای برای تولید جنگ‌افزار اتمی است ولی مقام‌های ایران با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌دانند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهارقطعنامه تحریمی، از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و به فعالیت های اتمی خود ادامه داده است.

جدای از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و سوییس هم تحریم های بیشتر و یکجانبه ای علیه ایران اعمال کرده اند. آمریکا در آخرین دور از این فشارها بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا هم تحریم نفت ایران به اجرا گذاشت.

هیات اعزامی آژانس به رياست هرمن ناکارتس ریيس بازرسان و با حضور رافایل گروسی معاون یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی در سفر قبلی به ایران حضور داشتند. آن زمان گفته شد که قرار است این هیات از سایت فردو در نزدیکی قم دیدار کند ولی بعد از آن گفته شد که این هیات هیچ گونه بازدیدی نداشته و تمام این مدت به گفت وگو و مذاکره گذشته است.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارشی در آبان ماه با اشاره به ابعاد «نظامی احتمالی» فعاليت‌های هسته‌ای ايران به طور جدی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اطلاعات معتبری در اختيار دارد که نشان می‌دهد ايران احتمالا در ارتباط با توسعه سلاح هسته‌ای آزمايش‌هايی انجام داده است.

در این گزارش گفته شده بود ایران مدل کامپیوتری کلاهک‌های هسته‌ای را آزمایش کرده و نیز یک کانتینر فولادی برای آزمایش انفجاری در منطقه پارچین، در جنوب شرق تهران، در مجتمع مهم و محرمانه سپاه پاسداران برپا کرده است.
XS
SM
MD
LG