لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

وال‌استریت جورنال: عراق جايگاه دوم صادرات نفت به هند را از ايران ربود


وال استریت جورنال گزارش داده است، عراق جایگاه ایران به عنوان دومین صادرکننده نفت به هند را تصاحب کرده است. ایران هم اکنون پس از کویت، در مقام چهارم کشورهای تامین کننده نفت هند وارداتی هند است.

به گزارش روزنامه وال استریت جورنال بر اساس آمار دولتی هند که روز چهارشنبه منتشر شد، عراق در سال مالی گذشته پس از عربستان جایگاه دومین صادرکننده بزرگ نفت به شبه جزیره هند را از آن خود کرده است.

بنابراین گزارش، هند بخاطر تحریم‌های قریب الوقوع اتحادیه اروپا و آمریکا، در سال جدید مالی نیز واردات نفت از ایران را کاهش داده است.

دور جدید تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا شامل تحریم خرید نفت ایران و معامله با بانک مرکزی این کشور به ترتیب از ۲۸ ژوئن و اول ژوئیه به اجرا گذاشته خواهد شد.

هند که ۸۰ درصد نفت مصرفی‌اش را از خارج تامین می‌کند، در حال رایزنی فشرده دیپلماتیک با کشورهای دیگر تولید کننده نفت مانند عربستان، قطر، کویت و عراق است که کاهش خرید نفت از ایران را بتواند به نوعی جبران کند.

آمریکا از کشورهای عمده خریدار نفت ایران شامل هند، ترکیه، چین، کره جنوبی و ژاپن درخواست کرده واردات نفت از این کشور را کاهش دهند وگرنه احتمالا در صورت معامله با بانک مرکزی ایران با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد.

این گزارش می‌گوید هم اکنون فروش نفت ایران در بازارهای جهانی رو به کاهش بوده و معامله با ایران بخاطر تحریم‌ها، مشکلات پیرامون پرداخت پول و معضل بیمه کشتی‌ها پیچیده‌تر شده است.

بر اساس آمار وزارت نفت هند، خرید نفت ایران توسط شرکت‌های هندی در سال مالی گذشته ۵.۷ درصد کاهش پیدا کرده و ۱۷.۴۴ میلیون تن (۳۴۹۳۰۰ بشکه در روز) رسیده است.

کاهش نفت ایران در سال گذشته مالی توسط هند در حالی است که بنابر گزارش وزارت نفت هند، شرکت‌های نفتی این کشور برای سال جاری مالی نیز تنها خرید ۱۵.۵میلیون تن نفت خام از ایران را برنامه‌ریزی کرده‌اند، یعنی نسبت به سال گذشته تا سقف دو میلیون تن خرید نفت از ایران را کاهش خواهند داد.

این در حالی است که واردات نفت این کشور از عراق در سال گذشته مالی با ۴۳ درصد افزایش به ۲۴.۵۱ میلیون تن (روزانه۴۹۰۹۰۰ بشکه) رسیده است. در همین دوره زمانی واردات نفت هند از عربستان نیز با ۱۹ درصد افزایش به ۳۲، ۶۳ میلیون تن (روزانه۶۵۳۵۰۰ بشکه) و خرید نفت از کویت با ۵۴ درصد افزایش به ۱۷.۶۷میلیون تن (روزانه ۳۵۳۹۰۰ بشکه) در سال رسیده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، مقامات هند تاکید دارند که کاهش نفت از ایران به خاطر فشارهای آمریکا نبوده و هدف این کشور متنوع کردن منابع خرید نفت بوده است تا به کشوری خاص وابستگی نداشته باشد.

جایپال ردی وزیر نفت هند ماه فوریه اعلام کرد که شرکت‌های هندی در نظر دارند که واردات نفت از عربستان را هر سال، نسبت به سال قبل روزانه ۱۰۰ هزار بشکه افزایش دهند.

واردات نفت هند بخاطر پیشرفت و گسترش ظرفیت پالایشگاهی این کشور هرساله افزایش می‌یابد و تا سال ۲۰۱۷ انتظار می‌رود که ظرفیت پالایشگاهی این کشور با ۴۶ درصد افزایش به ۶.۲۳ میلیون بشکه در روز برسد.
XS
SM
MD
LG