لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

فرمانده نیروی دریایی: ناظران ایرانی در رزمایش ترکیه شرکت می‌کنند


ناو جنگی یو اس اس مانت ویتنی در تنگه بسفر در نزدیکی استانبول
ناو جنگی یو اس اس مانت ویتنی در تنگه بسفر در نزدیکی استانبول
به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، ناظران ایرانی روز پنجشنبه در رزمایش دریایی ترکیه در دریای اژه و سواحل ازمیر شرکت خواهند کرد.

به گزارش ایرنا علاوه بر ناظرانی از نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران، ناظران نظامی برخی کشورهای دیگر نیز به این رزمایش دعوت شده‌اند که به جزییات آن اشاره‌ای نشده است.

حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ايران گفته است: «حضور ايران در رزمايش دريايی ترکيه،‌ براساس عرفی است که کشورها در رزمايش‌های خود، از کشورهای همسايه دعوت می‌کنند؛ بر اين اساس ترکيه هم از ما برای شرکت در اين رزمايش دعوت به عمل آورده است.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفته است: «رزمايش امداد و نجات با هدف امدادرسانی در درياهای اطراف کشورها و تامين امنيت کشتی های تجاری و نظامی صورت می گيرد.»

وی افزود: «جمهوری اسلامی ايران هم، ساليانه رزمايش های مشابهی را در دريای عمان و تنگه هرمز با کشورهای همسايه مانند کشور عمان انجام می‌دهد. رزمايش دريايی امداد و نجات، تمرينی برای آمادگی بيشتر و بهبود وضعيت امداد و نجات در درياها است.»

وی بدون اشاره به جزییات و نام کشورها و این که آیا نماینده‌ای در رزمایش‌های ایران از دیگر کشورها حضور داشته، گفته است: «ایران در رزمايش ولايت ۹۰ از کشورهای همسايه دعوت به عمل آورده بود و کشورهای همسايه نيز از جمهوری اسلامی ايران در رزمايش‌های خود با عنوان ناظر نظامی دعوت می‌کند.»

این گزارش حاکی است ترکیه هر دو سال یک بار رزمایشی برای «جست وجو و نجات دريايی» در این منطقه برگزار می‌کند و امسال هم طبق روال گذشته آن را ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر بهمن حسين پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه هم روز چهارشنبه در آنکارا گفته است: «عده‌ای قصد دارند ، ايران و ترکيه را در منطقه به عنوان دو کشور رقيب نشان دهند در صورتی که دو کشور مکمل يکديگر در منطقه هستند.»

آقای حسين پور گفته است: «روابط دو کشور در حال حاضر در بالاترين سطح قرار دارد و اين روابط به رغم برخی اختلاف ديدگاه‌های مقامات ايران و ترکيه در زمينه برخی مباحث از جمله موضوع سوريه همچنان رو به گسترش است.»

ترکیه همچنین میزبان داز گفت‌وگوهای ایران با کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک در مورد پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی بود. نشستی که هر دو طرف از آن ابراز رضایت کرده و گفته‌اند آن را دنبال خواهند کرد.

دو کشور ایران و ترکیه در مورد سوریه اختلاف نظر دارند. تهران از حامیان جدی بشار اسد است ولی ترکیه با خشونت‌های گسترده ارتش سوریه علیه مردم این کشور مخالف است. ترکیه همچنین میزبانی گروه مخالفان حاکمیت بشار اسد را برعهده گرفت.

تنش‌ها بر سر برنامه هست‌ ای ایران با آمریکا و اروپا در حالی است که دو طرف امیدوارند مذاکرات استانبول ادامه پیدا کند و نتیجه هم داشته باشد. قرار است دور بعدی مذاکرات در بغداد انجام شود.
XS
SM
MD
LG