لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

رویترز: قطع خدمات بیمه نفتکش های حامل نفت ایران در هنگ کنک تا سه ماه آینده


شرکت های بيمه دريايی هنگ کنگ تا سه ماه آينده که تحريم های اتحاديه اروپا عليه ايران اجرا خواهد شد، ديگر قادر به پوشش کامل بيمه کشتی های حامل نفت ايران نخواهند بود.

يک منبع آگاه به خبرگزاری رويترز گفته است که شرکت های بيمه هنگ کنگ به خاطر ارتباط نزديکی که با شرکت های غربی دارند، ديگر نخواهد توانست پوشش بيمه ای نفتکش هايی که حامل نفت ايران هستند را تامين کنند و به اين ترتيب کمپانی های چينی واردکننده نفت ايران درگير مشکل جديدی خواهند شد.

«آرتور باورينگ»، مدير عامل اتحاديه کشتیرانی هنگ کنگ روز دوشنبه به رويترز گفته است که برای پوشش تعهدات بيمه ای، نياز به دريافت خدمات بيمه مضاعف از بازارهای بين المللی هست که دستيابی به آن، تحت تاثير تحريم هايی که عليه ايران وضع شده است، به شدت مشکل شده است.

به گفته وی، با افزايش هر چه بيشتر شرکت هايی که اعلام می کنند ارائه بيمه به نفتکش های حامل نفت ايران را قطع خواهند کرد، دولت چين احتمالا برای دريافت نفت ايران خود بايد وارد عمل شود و مجبور شود ريسک بيمه محموله های نفتی ايران را تضمین کند.

وی در ادامه توضيح داده است که شرکتهای بيمه چينی و ژاپنی به شدت وابسته به دريافت خدمات بيمه مضاعف از شرکتهای غربی هستند.

به گفته وی، پوشش رسمی بيمه دولتی يکی از گزينه هايی است که شايد بتواند گزينه جايگزينی برای بيمه محموله های نفتی ايران باشد، اما مشکل اينجاست که پرداختها بايستی با دلار انجام شود و اين امر با توجه به تحريمها غير ممکن خواهد بود.

مقام‌های رسمی شرکت «پی اند آی کلاب» نيز که خدمات بيمه ا‌ی بيش از هزار کشتی را در چين تحت پوشش دارد، روز پنج‌شنبه در گفتگو با رويترز تأييد کرده بودند که از ماه ژوئيه ارائه‌ خدمات به کشتی‌های حامل نفت ايران را متوقف می‌کنند.

يک نفت کش بزرگ دریایی با ظرفيت حمل دو ميليون بشکه نفت، برای تردد در بنادر کشورهای مختلف نياز به دريافت بيمه يک ميليارد دلاری از شرکت «پی اند آی کلاب» است.

طبق دور جديد تحريمات اتحاديه اروپا عليه برنامه هسته ای ايران که ۲۳ ژانويه وضع شد و از اول ژوئيه اعمال خواهد شد، ارائه پوشش بيمه مضاعف برای تانکرهای حامل نفت ايران تحريم شده است.

به گزارش رويترز، شرکت های کره جنوبی و ژاپن نيز اگرچه تقلا می کنند که بخاطر خريد نفت ايران از تحريم های دولت امريکا معاف شوند، اما موضوع ارائه بيمه توسط شرکت های اين کشورها به تانکرهای حامل نفت ايران کاملا منتفی است.

گروه تحقيقات انرژی «جی پی مورگان» هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که احتمالا توليد نفت ايران به خاطر کاهش حجم واردات نفت ايران توسط مشتريان اين کشور، در اوائل تابستان با کاهش يک ميليون بشکه‌ای در روز روبرو خواهد شد.

طبق گزارش رويترز، چين، ژاپن و هند مجموعا طی دو ماه گذشته واردات نفت از ايران را ۲۲ درصد کاهش داده اند.

XS
SM
MD
LG