لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

علی لاریجانی: تجدید نظر در روابط ایران با اروپا را بررسی می کنیم


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه گفت برای این که «اتحادیه اروپا فکر نکند که اقداماتش علیه ایران بدون پاسخ خواهد ماند، مجلس موضوع روابط با کشورهایی که این گونه رفتار داشته باشند، تجدید نظر خواهد کرد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای لاریجانی پس از پایان جلسه علنی مجلس گفت: «رفتارهای انگلیس و آمریکا نشات گرفته از یک نوع عقب افتادگی است.» وی افزود: «منشا اصلی، تحولات منطقه است. دیکتاتورهای دست نشانده غرب یکی یکی زمین خورده اند و بنابراین، انگلیس و آمریکا دست به یک لجبازی سیاسی زده اند.»

علی لاريجانی گفت: «اتحاديه اروپا تصور نکند اقدام آنها بدون پاسخ باقی خواهد ماند. قطعا جمهوری اسلامی در روابطش با کشورهايی که اينگونه رفتارها را داشته باشند تجديد نظر خواهند کرد ما هم در مجلس شورای اسلامی به زودی اين مسئله را بررسی می کنيم.»

ديپلمات ها در مقر اتحاديه اروپا می گويند که اين اتحاديه قصد دارد تا در نشست روز اول دسامبر خود ۲۰۰ نفر از شخصیت ها و شرکت های ايرانی را مورد تحريم های تازه قرار دهد. اين اقدام اتحاديه اروپا برای تشديد فشارها بر جمهوری اسلامی ايران به دليل مقابله جويی آن با درخواست های بين المللی در زمینه حل و فصل ابهام های مربوط به برنامه هسته ای اش صورت می گيرد.

تحریم های اتحاديه اروپا در واکنش به گزارش جديد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در روز هشتم نوامبر است که در آن تاکيد شده است: شواهدی در دست است که نشان می ‌دهد جمهوری اسلامی ايران ممکن است تحقيقات مرتبط با ساخت جنگ ‌افزار هسته‌ای را به طور مخفيانه ادامه داده باشد.

جمهوری اسلامی ايران در حال حاضر هدف چهار دور قطعنامه های تحريمی شورای امنيت سازمان ملل قرار دارد و کشورهای غربی به ويژه آمريکا تحريم های يکجانبه ای را نيز در ارتباط با تجارت و ارتباط های مالی با تهران تصويب کرده اند.

در تازه ترين تحريم های اعلام شده عليه ايران، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا دستوری را امضا کرد که بر اساس آن، «برای اولين بار صنايع پتروشيمی ايران که منبع قابل توجه درآمد صادرات و همچنين سرپوشی بر واردات برای فعاليت های تحريم شده است مورد هدف قرار می گيرد.»

بريتانيا نيز سلسله تحريم های جديدی را روز دوشنبه علیه جمهوری اسلامی ايران وضع کرد که بر اساس آن، هر گونه همکاری موسسات مالی و اعتباری بريتانيا با ايران و طرف قرارداد و معامله با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران ممنوع و قدغن شده است.

فرانسه نيز خواستار اعمال تحريم های «بی سابقه» عليه ايران شده و از قدرت های جهانی خواسته است تا از خريد نفت ايران خودداری کرده و دارايی های بانک مرکزی جمهوری اسلامی را مسدود کنند.
XS
SM
MD
LG