لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

۲۰۳ نماينده مجلس: غرب هم اعتمادسازی کند


۲۰۳ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در بیانیه ای و پیشاپیش مذاکرات بغداد در مورد پرونده اتمی ایران گفته‌اند «اکنون نوبت غرب است که در برابر ملت ایران اعتماد‌سازی کند.»

به گزارش خبرگزاری فارس نمایندگان در این بیانیه گفته‌اند مجلس شورای اسلامی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکراتی که در بغداد برگزار می‌شود، حمایت خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران در طول دو دهه گذشته با خویشتن داری، تدبیر و عزم ملی از منافع خود دفاع کرد و اهداف قانونی تصریح شده در پیمان ان پی تی را در چارچوب اهداف صلح آمیز محقق کرد.»

این بیانیه می افزاید: «هشدار ما به گروه ۱+۵ این است که به حقوق ملت ایران احترام بگذارند و در مبنای عهدنامه ان پی تی عمل کنند و سیاست تقابل با جمهوری اسلامی را به سیاست تعامل تغییر دهند.»

دور دوم مذاکرات ایران با کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک قرار است سوم خرداد ماه سال جاری در عراق برگزار شود. دور اول این گفت‌و‌گو‌ها در استانبول انجام شد و دو طرف اعلام کردند گفت‌و‌گو‌ها را ادامه خواهند داد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم قرار است روز دوشنبه با مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی گفت ‌وگو کند.

ایران همچنین مذاکراتی را با آژانس بین المللی انرژی اتمی شروع کرده که پس از دو روز مذاکره پشت درهای بسته گفته شد دو طرف ماه آینده گفت وگوها را دنبال خواهند کرد.

ایران پیش از این در تهران با تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکراتی را برگزاری کرده بود که بدون هیچ گونه نتیجه ای پایان یافته بود.

کارشناسان آگاه به پرونده به رویترز گفته اند آژانس از ایران خواسته اجازه دهد بازرسی از تاسیسات مشکوک به فعالیت های نظامی انجام شود.

باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا هم پیشتر و در دیدار با رهبران هشت کشور صنعتی جهان ابراز امیدواری کرد که مناقشه هسته‌ای ایران با احترام به حق حاکمیت ملی و حقوق ایران حل و فصل شود.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت‌های اتمی خود را به اژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه‌ها را رد کرده و فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است. آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشته‌اند که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نیز صادرات نفت ایران را هدف گرفته است.
XS
SM
MD
LG